UTJECAJ PANDEMIJE COVID-19 NA INTERNET TRGOVINU

                                                          


          UTJECAJ COVIDA 19 NA INTERNET TRGOVINU I SAVREMENOG KUPCA- Uvod u temu

Kao što sam najavio u mom današnjem blogu ću pisati o uticaju Pandemije Covid-19 na Internet trgovinu ali i na trgovinsku politiku globalno jer nažalost ova kriza dovela je do pada poljoprivrede, trgovine kao i poskupljenja cijena, tako da može se reći da je dolaskom ove krize generalno  došlo do poremećaja cijele ekonomske situacije i u našoj državi, tako i u cijelom svijetu. Pored svega ovog, Globalna Pandemija Covid-19 utjecala je na mnoge gospodarske aspekte, ali i one društvene, a posebno i stil potrošačkog života. Korona je utjecala i na e-trgovinu i tehnologiju, posebno u trenutku zatvaranja mnogih komercijalnih trgovina uslijed lockdowna, a također i gospodarski rast se smanjio odnosno usporio u vrijeme korone.COVID-19 imao je veliki utjecaj na cijelo poslovanje, a zahtjevi kupaca su se drastično promijenili. Tako je Korona dovela do značajnog povećanja cijena u nekim proizvodima i uslugama, ali i povećanju e-trgovine. Onlina trgovina narasla je za 13 posto od početka pandemije. Potrošačke navike su se promijenile i sve više ljudi je odlučilo kupovati online, posebno za kupovinu neophodno opreme za domaćinstvo, najviše su se kupovale odjeća, obuća, hrana, piće, sportska oprema, diječija oprema, namještaj, elektronika i sve stvari koje su od značaja za osnovne životne potrebe.

Covid-19 utjecao je na ponašanje potrošača, kao i na mnoge druge aspekte gospodarstva. Tradicionalna je trgovina imala dominaciju nad internet trgovinom, ali to se promijenilo u pandemijskim uvjetima. Tako je tradicionalna trgovina u dosta većoj mjeri pa je ista udvostručena tokom izvandrednog stanja. Ipak prema podacima Državnog Zavoda Za Statistiku još uvijek je prilično niska, jer je u 2021 godini svega 15 posto prometa ostvareno putem interneta. Ipak postala je sastavni dio maloprodajnog poslovanja, i važan kanal prodaje i maloprodajnog oglašivača. Prodaja putem interneta je postala sve popularnija i nezaobilazan dio ljudskog života, pogotovo je postala trend u vrijeme pandemije koja je uzrokovala zatvaranje fizičkih trgovina, pa su ljudi bili prisiljeni kupovati online. Upravo to, promijenilo je potrošačke navike, ali i navike prodavača, a online trgovina danas je manje više postala standard.

                                 Internet trgovina za vrijeme Pandemije

Istraživanja autora iz 2020 godine navode da je razlog zbog kojeg je Pandemija bolesti Covid-19 u većoj mjeri nego prijašnje pandemije u strogim zabranama vlasti koje su se odnosile na društvene i ekonomske aktivnosti. U nekim državama mjere su bile toliko stroge da su dovele do toga da je većina maloprodajnih trgovina, osim onih prehrambenih proizvoda i apoteka bile zatvorene.Zbog tog zatvaranja, potrošači su se okrenuli online trgovini kao zamjeni i kao načinu. Online trgovina je za vrijeme pandemije naglo porasla, pa su firme ulagale goleme napore u poboljšanje i promociju svojih proizvoda.

 Katarina Topolko Herceg u svom naučnom radu iz 2021 godine Utjecaj Pandemije Covid-19 na Online ponašanje potrošača izjavljuje kako je pandemija mnoge ljude potakla da koriste Internet kao način kupovanja. Posebno veliki rast u Internet trgovini bilježi online naručivanje dostave hrane i svakodnevnih potrepština. Glavni razlozi zašto ljudi kupuju online su besplatna dostava, kvaliteta proizvoda i cijena.

Internet trgovina je sa zdravstvenog aspekta mnogo sigurnija od odlaska u trgovinu, ali ponašanje jako malog dijela potrošača djelovao je strah od prijenosa koronavirusa putem dostavnih paketa nakon online kupnje, iako je prema znanstvenim mišljenjima mogućnost prenošenja ovog virusa bila jako mala. Što se tiče spolova žene pokazuju veću zabrinutost oko pandemije nego muškarci, a sve to iz razloga što na žene pandemija ima puno manje utjecaja na količinu novca koji se troši u Online kupovini, dok su sa druge strane muškarci skloniji češćem kupovanju proizvoda online i izbjegavanjem odlaska u trgovinu. Kada je uzrast u pitanju, odgovor na pandemiju nije isti kod svih generacija, odnosno potrošači u različitoj životnoj dobi drugačije reagiraju na krizu.. Zbog toga su potrošači u mlađoj životnoj dobi skloniji prilagođavanju svojih kupovnih navika u puno većoj mjeri nego potrošači u starijoj životnoj dobi koji žele zadržati status quo. Prilagođavanje kupovnih navika mlađih potrošača se ogleda u vidu smanjene potrošnje, gomilanje zaliha proizvoda i manju potrošnju na iskustva.

                     Statistički podaci o Internet trgovini u vrijeme pandemije

Što se tiče statističkih podataka, prema istraživanjima uglednog Američkog časopisa Forbes iz 2020 godine pandemija koronavirusa je za posljedicu imala rast internet trgovine kakav bi se postigao tak za 4 do 6 godina, da se nastavio trend poslije pandemije. Konkretnije, ukupna potrošnja na internetu u maju 2020 godine dostigla je 82, 5 milijardi dolara, što je za 77 posto veće nego u istom razdoblju u 2019 godini. Takvi nagli skokovi prije su se događali samo u vrijeme blagdana, ali za pretpostaviti je da će učinak pandemije koronavirusa imati puno dugotrajniji utjecaj na Internet trgovinu. Velike promjene dogodile su se i u količinama kategorija proizvoda koji potrošači kupuju online, kao što su između ostalog rezervacije za ljetovanja te ulaznice za događaje poput koncerata i kino filmova. Pad kupovine putem interneta bilježe i proizvodi za domaćinstvo, prodaja knjiga, časopisa i novina. Na prvom mjestu još uvijek je ostala kupovina odjeće i obuće,ali i ona bilježi pad prometa, dok su se povećale prodaje farmaceutskih proizvoda, računara, opremu za računare i videoigara. Dostave iz restorana i Fast Foodova je kategorija proizvoda koja je doživjela pravi boom u 2020 godini te je zauzela treće visoko mjesto po učestalosti, dok sa druge strane u 2019 godini ta kategorija proizvoda nije bila ni u top deset. Nadalje, izražene su i naznake da bi se trendovi koji su nastali kao posljedica pandemije mogli nastaviti i nakon kraja pandemije. Tako oni i trendovi koji su i dan danas izraženi po tom pitanju su rad od kuće, porast potražnje za trening opremom, povećan fokus na zdravlje i higijenu, te veća osjetljivost potrošača na cijenu.

               


Comments

Popular posts from this blog

Mladi potrošači i njihova potrošnja sa aspekta kulture življenja

Alkoholizam kao problem današnjeg društva-smrtnosne posljedice alkohola za potrošače

Riješavanje sporova između trgovaca i potrošača, koji su osnovne 4 metode za njihovo riješavanje