INTERNET TRGOVINA- Kupovno ponašanje, Prava Potrošača i Razvoj ove trgovine na domaćoj teritoriji

                       


                                                 OPĆENITO O INTERNET TRGOVINI

                                               Povijesni razvoj Interneta i Internet trgovine

U posljednjih godina nezamislivo je svakodnevno funkcioniranje i poslovanje bez interneta i svih povlastica i prednosti koje Internet donosi. Naime, danas su informacije veoma lako dostupne, kako u poslovnom smislu tako i u privatnom, pa su se razvili novi smjerovi i tokovi u industrijama, među kojima je i trgovina. Internet se posebno razvio u posljednjih 50 godina, još 1971 godine poslan je prvi e- mail, a 1990 godine nastao je kao web odnosno kao globalna mreža. Danas, Internet koristi mnogo korisnika širom svijeta, naime procjenjuje se da je 2019 godine Internet imalo 88 posto domačinstava, a u EU 27 što je za 33 posto više nego 2009 godine.

Kada je riječ o Internet trgovini, pojam ove trgovine javlja se 1995 godine u Sjedinjenim Američkim državama gdje je donijela enormne promjene u poslovanju, na tržištu i u ponašanju potrošača. U kratko vrijeme e trgovina je postala platforma za nove medije i jedinstvene usluge kojih nema u savremenom svijetu. Drugim riječima, danas je Internet neizostavan dio svakodnevnog poslovanja, a kao pojava je utjecao na razvoj Internet trgovine. Prve godine e- trgovine bile su kasne 1990-e godine koje su bile razdoblje poslovne vizije, inspiracije i eksperimentiranja. E- trgovina je posebno zaživjela između 2002 i 2008 godine kada je rasla više od 25 posto godišnje. Predviđa se da će i nastaviti rasti u godinama koje slijede, pa je to danas najbrži rastući oblik trgovine. Prema podacima Eurostata dokazano je da je udio osoba koje su u dobi od 16 do 75 godina kupovale preko interneta iznosio oko 60 posto, što je za 14 posto više nego 2014 godine. Pritom je vidljiv porast u svim zemljama u 2019 godini u odnosu na 2014 godinu. Tako je više od tri četvrtine Nijemaca naručivalo robu putem interneta, i to 81 posto u Nizozemskoj, 82 posto u Švedskoj, a najmanji udio imale su Rumunija 23 posto i Bugarska 22 posto.

Dakle, može se zaključiti da je bez Interneta i e- trgovine danas uglavnom nezamislivo savremeno funkcioniranje. E- trgovina i korištenje internetskih servisa, pružaju mnoge prednosti svakodnevnom potrošaču, pa je shodno tome došlo do raznih promjena u tom pogledu. Više i detaljnije o kupovnom ponašanju, pravima potrošača u pogledu internet trgovine, kao i njenim osnovnim obilježjima u Republici Hrvatskoj i Evropskoj Uniji saznati ćete u nastavku bloga.

                             Definicija i obilježja pojma Internet trgovine

Upotreba internetskih servisa temelj je nove industrijske revolucije. Pritom, e- trgovina predstavlja novu mogućnost stjecanja konkurentskih sposobnosti za sva preduzeća koja se bave trgovinom. U tom pogledu,digitalna stvarnost predstavlja svakodnevnicu bez koje je nemoguće zamisliti život danas, a u takvoj situaciji prednost ima i e-trgovina i e- poslovanje. Stoga, e- trgovina je novi način realizacije poslovnih transakcija i treba joj posvetiti posebnu pozornost. Za bolje razumijevanje pojma e- trgovine, možemo reći da je to proces održavanja poslovnih veza i prodaja informacija, usluga i proizvoda preko računalnih i prodaja informacija, usluga i proizvoda putem računalnih telekomunikacijskih mreža. To je još od ranih 1990- ih godina omogućio razvoj interneta i  world vide weba, što je posljedično omogućilo jednostavnije i jeftinije upravljanje poslom. Internet je tako postao primarni kanal za komercijalne transkacije i postao je globalno tržište sa sve više kupaca i prodavača, odnosno mjesto za gotovo sve transakcije i vrste posla. Osim toga, moguće je reći da je e-trgovina novi oblik organizacije poslovanja koji se intenzivirao pojavom informatičke i internetske tehnologije. Omogućuje fleksibilnost, niže troškove poslovanja, standardizaciju i lako dostupan način obavljanja posla. To je svakako industrija u porastu, a kupovina putem interneta danas je postao popularan način kupovine. E- trgovina pruža brojne mogućnosti preduzećima i potrošačima, i to posebno u području oglašavanja, maloprodaje i direktnog marketinga. Kako bi proširili svoje poslovanje, sve više prodavača nudi e- trgovinu i usluge putem interneta uz klasične oblike prodaje u prodavaonicama.

Neki autori danas smatraju da e-trgovina danas donosi kratkoročne i dugoročne koristi za preduzeća, kao i one direktne i indirektne. Dakle, iz ovog možemo zaključiti da e- trgovina doprinosi boljem poslovanju preduzeća koja je koriste kao poslovnu strategiju, i to posebno u dugoročnom kontekstu ali i kratkoročno. Pritom postoje direktne i indirektne koristi koje proizilaze iz toga pa je sa tim u vezi vidljivo da e-trgovina doprinosi unaprijeđenju konkurentnosti, oblikovanju šire mreže, unaprijeđenju odnosa sa potrošačima, lakšem pristupu kupcima i slično. Informacijska i komunikacijska tehnologija i e- trgovina danas su važni čimbenici poslovnog razvoja i ciljeva ekonomskog rasta i rasta zaposlenosti. Tako e- trgovina nije klasičan tradicionalni oblik kupovine nego pruža potrošačima veću fleksibilnost u vremenu, mjestu i načinu kupovine. U posljednjih nekoliko godina informacijska i komunikacijska tehnologija je postala sve pristupačnija javnosti pa je tako e trgovina postala sve popularnija.

Osnovne kategorije e-trgovine koja danas postoje su

1. Trgovina među poslovnim subjektima

2. Trgovina usmjerena na tržište potrošača

3. Kategorija koja se odnosi na procese u kojima tvrtka, vlada i druge organizacije koriste Internet za kupovinu i prodaju

Drugim riječima, tri su osnovna oblika trgovine, poslovanje među subjektima, poslovanje usmjereno na potrošače i zadovoljavanje njihovih potreba kao treća kategorija odnosno poslovanje između vladinih i sličnih organizacija u svrhu kupovine potrebnih roba i usluga. Zajedničko svemu navedenom jeste odsustvo fizičkog kontakta sa kupcem. Kako bi se roba kupcu isporučila u što kraćem roku, dostavne usluge su morale također biti unaprijeđene u inovativnije odnosno napredne oblike. Takvim tehnološkim destinacijama ističe se trgovina Amazon, koja nudi neograničenu besplatnu dostavu za zadovoljstvo kupaca. Online kupovina je danas sastavni dio e- poslovanja i omogućuje posjetitelju naručivanje proizvoda putem interneta. Predstavlja uglavnom vrlo brzi i često povoljniji oblik kupovine od klasičnih kanala.

Danas, ako se izuzme globalizacija kao proces, koji je svoj vrhunac ostvarila na kraju 20 stoljeća, dva ključna faktora koja danas oblikuju ponašanje potrošača i trgovaca su ubrzani tehnološki razvoj i krize. Tehnologija je omogućila ljudima veliki skok u napretku koji nisu mogli ni zamisliti, a u tom pogledu razvila se i e- trgovina koja danas ima veliki značaj. Stoga je moguće utvrditi da e- trgovina jako brzo razvija koji danas koriste ovakav oblik trgovine premašio je 70 posto populacije starije od 16 godina u Evropskoj Uniji. Najveći udio u tome zauzimaju mlađe generacije potrošača. Prema istraživanjima iz 2011 godine, mladi potrošači su ispitani o upotrebi interneta na dnevnoj bazi. Što se tiče motiva upotrebe interneta najčešći su bili sadržaj, prilagodba, udobnost, društvo, izbor i sniženi troškovi, kao i sveprisutnost, pronalaženje jedinstvenih proizvoda, dostupnost informacija i elektronička socijalizacija. Većina ispitanika izjavila je kako koristi online kupovinu, uglavnom za ulaznice za kino, koncerte i razne slične događaje, za kupovinu odjeće, obuće i modnih dodataka, za knjige, hranu, piće i za drugo. Iz svega navedenog je moguće reći kako mlađa populacija potrošača sve više koristi internet, pogotovo za Online kupovinu. Ipak pitamo se kakvo je kupovno ponašanja i koja prava potrošači  mogu ostvariti u pogledu kupovanja putem interneta tj. Internet Trgovine.

                KUPOVNO PONAŠANJE POTROŠAČA PUTEM INTERNETA

Ponašanje potrošača je proces koji se odnosi na akcije kupaca od spoznavanja potrebe do potrošača nakon konzumacije proizvoda ili usluge. U internet okruženju ponašanje kupaca se razlikuje od tradicionalnog okruženja. Određeni segmenti kao traženje informacija i stavova o komunikacijskim tehnologijama mogu imati utjecaj na ponašanje kupaca na internetu. Ponovljena kupovina i ponašanje nakon kupovine na internetu se također može razlikovati od tradicionalne trgovine. Dobar pristup informacijama i velika konkurencija na internetu može promijeniti ponašanje potrošača.

                      Načela ponašanja potrošača prilikom internet kupovine

Ponašanje potrošača na internetu se razlikuje zbog uticaja modernih komunikacijskih tehnologija, pogotovo mobilnih tehnologija. Četiri utjecaja na ponašanje potrošača koji mogu biti istaknuti su sljedeći

1. Interna mišljenja i stavovi potrošača koji su rezultat psihološkog i sociološkog utjecaja

2. Eksterni utjecaji na potrošača koji su rezultat marketinške aktivnosti i objavljeni su iz perspektive marketinga i ekonomije

3. Eksterne okolnosti iz okruženja kao što su etički problemi, problemi održivog razvoja,problemi globalizacije i slično.

4. Potrošačeve promjene u percepciji, pažnji, vjerovanjima i ponašanju radi efekta informacijske i komunikacijske tehnologije i to pogotovo mobilne tehnologije

Postoji više faktora koji utiču na kupovinu putem interneta. Prema rezultatima istraživanja, potrošači sa većim iskustvom korištenja interneta imaju veću sklonost traženju informacija na stranici, dok struktura stranice nama utjecaj na ponašanje potrošača o stranici. Učinkovitost informacijskog sadržaja ima pozitivan utjecaj na daljnje pretraživanje stranice i interakciju sa stranicom. Zabavni aspekti stranice imaju pozitivan utjecaj na istraživanje sadržaja i interakciju. Interakcija sa stranicom ima najveći utjecaj na pretkupovnu evaluaciju.

Internet trgovina razliku je od one fizičke trgovine na više načina  koji utječu na donošenje kupčevih odluka. Četiri elementa koji razlikuju internet trgovinu su sljedeći

1. Kupci ne namjeravaju kupovati proizvod na internetu već kupuju proizvod koji je ekskluzivno dostupan putem interneta

2.Potrošači ne mogu koristiti svoja osjetila prilikom kupovine proizvoda da bi donijeli odluku o kupovini

3. Mogućnost potrošača da prikupi informacije i uporedi proizvode ponuđene na internetu ovisi o mogućnosti, vještinama i iskustvu sa informcijskim i komunikacijskim tehnologijama

4. Stavovi prema tehnologiji i pouzdanost u takvu tehnologiju imaju veliki utjecaj na odluku o kupovini.

                         Proces donošenja odluka o kupovini

Da bi se razumjelo ponašanje potrošača treba se razmotriti model njihovog ponašanja. Model od pet faza se u velikoj mjeri koristi za razumijevanje procesa kupovine. Faze modela su sljedeće a to su prije svega Prepoznavanje problema, traženje informacija, ocjena alternativa, odluka o kupovini, te ponašanje nakon kupovine. Potrošači ne moraju proći svih ovih pet faza, već mogu preskočiti neke od njih. Model pruža dobar okvir jer obuhvata cijeli proces kupovine sa kojim se potrošači suočavaju.

Model od pet daza se može primijeniti i za internet trgovinu. Istraživanje provedeno u Finskoj i SAD koristeći ovaj model je pokazalo pozitivne faze između različitih faza modela i povećane kupovine putem interneta. Naime potrošači koji više traže informacije na internetu kupuju prozvode češće, količina vremena potrošena na evaluaciju proizvoda rezultira većom kupovinom proizvoda i također često ponovljenom kupovinom.

Ponovljena kupovina je izrazito bitna u kontekstu internet trgovine. U internet trgovini kupac može jako lako zamijeniti trgovca ili proizvođača proizvoda zbog lake dostupnosti, što u fizičkim trgovinama ne mora biti slučaj. Pristup gotovo savršenim informacijama poput cijene i dostupnosti proizvoda kod različitih trgovaca čini zadržavanje kupca i ostvarenje ponovljene kupovine mnogo teži zadatak. Ipak, poput tradicionalnog kupovanja, ponašanje potrošača u kontekstu interneta postaje navika nakon nekog vremena. Jednom kada se kupac navikne na neku stranicu, kupovanje postaje učestalo, te je ponovna kupovina putem određene stranice na internetu jednaka ponovnoj kupovini određene marke tradicionalnim putem.

Rezultati istraživanja pokazuju da je ponovna kupovina povezana sa zadovoljstvom kupovine, ali i da je ona konzistentna razmatrajući kategorije. Učestalost ponovne kupovine je najviša za jeftinije proizvode poput knjiga i glazbe. Ponovljena kupovina u određenoj trgovini se također razlikuje ovisno o proizvodu. Artikli poput knjiga i glazbe se kupuju kod različitih proizvođača, dok se odjeća kupuje u manjem broju trgovina.

                       Proučavanje ponašanja potrošača kod Internet Trgovine

Proučavanje ponašanje potrošača nezaobilazno je za sve poslovne organizacije koje posluju u savremenom okruženju, pa je veoma važno i za pojavu e- trgovine. U tom pogledu na potrošače utiču mnogi faktori na koji su ranije spomenuti imali veliki uticaj. Tako kod e- trgovine niz mrežnih radnji dovodi do stvarne kupovine proizvoda. Potrošači pritom, preferiraju recenzije prije donošenja same odluke o kupovini. Naime, prilikom e- trgovine potrošači mogu usporediti cijene na raznim Internet stranicama, kao i dodatne mogućnosti koje stranice nude za određeni proizvod, brzinu dostave i slično. To potrošačima predstavlja dodatnu prednost u odnosu na kupovinu u fizičkim trgovinama. Također, potrošač vrlo lako pronalazi alternative, mogućnosti i marke plaćanja. Tako na odluku o kupovini proizvoda e- potrošača uglavnom utječu uglavnom utječu mnogi faktori, poput karakteristika proizvoda, trenutno raspoloženje,ekonomski čimbenici i slično. Prilikom e- kupovine važno je kupcima pružiti najveću razinu zaštite i sigurnosti, osim toga važno je osigurati da proizvodi tačno stignu na adresu kupca i da su u skladu sa naružbom. Nadalje, važno je odrediti pravilnu cijenu, a cijene u web trgovinama često budu niže od cijena u klasičnim trgovinama, radi manjih operativnih troškova. Osim toga, kao važnom se ističe i kvaliteta proizvoda, sigurnost online kupovine i laka dostupnost informacija. Stoga može se reći da je zadovoljstvo kupaca imperativ u svim oblicima trgovine, kao i kod e-trgovine. Ispunjavanje očekivanja potrošača je važno u postizanju zadovoljstva kupaca. Sa druge strane, postoje i određeni problemi kod e-trgovine, primjera radi, razna etička pitanja i da budu u skladu sa naružbom, To se najviše odnosi na pitanje privatnosti i sigurnosti na internetu. Osim toga javlja se i problem nemogućnosti fizičkog dodira i prodavanja roba, pa online prodavači sve češće omogućuju uslugu povrata. Ipak sa aspekta kupaca odnosno potrošača, online trgovine imaju više prednosti nego nedostataka. Najveći nedostatak koji kupcu ističu kao nedostatak jeste izostanak fizičkog kontakta sa prodavačem i nemogućnost opipa proizvoda, a svakako su upitni i sigurnost podataka i privatnost, kao i troškovi dostave i povrata. Ipak, prednosti je mnogo više pa tako online kupovina omogućuje veći izbor, brzu analizu tržišta cijena i slično. Online kupovina doživjela je posebnu ekspanziju u prethodne dvije godine, posebno sa pojavom Covida-19, međutim o tome će biti više riječi u jednom od mojih narednih blogova.

                     PRAVA POTROŠAČA U POGLEDU INTERNET TRGOVINE

Gotovo sigurno ste nešto do sad kao potrošači kupovali putem interneta.

Čak i ako niste sigurno ste razmišljali o tome budući da se putem brojnih domaćih i inozemnih web trgovina može pronaći bolja ponuda od one koje bi eventualno mogli dobiti u svom neposrednom okruženju.Matematika je tu uvijek jasna- veća konkurencija, bolji uvjeti za kupca. Ali, prije nego što krenete sa online kupovinom, možda nije loše provjeriti prava koja kao potrošač imate na teritoriju EU. Dakle, postoje određena prava koja imate kada kupujete robu na web šhopu a koja su zagarantovana Direktivom o potrošačkim pravima od 13 Juna 2014 godine. Ova Direktiva vrijedi na teritoriju cijele EU, nije pravno obavezujuća, ali u većoj mjeri dotiče stavka Zakona o pravima Potrošača.

Dakle, kada kupujete nešto na internetu, imate određena prava koje trgovac na svojoj internet trgovini mora ispuniti. One se obično uređuju Zakonom o pravima potrošača kojeg su se trgovci dužni pridržavati. Ako to ne rade, vi kao kupac uvijek se možete pozvati na svoja prava. U kontekstu Internet trgovine,govorimo o sljedećim stvarima

1. Transparentost cijena- svaki trgovac dužan je istaknuti cijenu nekog proizvoda ili usluge. U prijevodu, cijene na web trgovini moraju biti istaknute sa PDV-om i to uz obavezno navođenje dodatnih troškova kao što su npr. troškovi dostave koji ulaze u konačan iznos ili tokom samog procesa preuzimanja željenog artikla. Sve dodatne troškove koji nisu istaknuti prije plaćanja robe na web shopu, niste dužni podmiriti.

2. Pravo na odustajenje kupovine u roku od 14 dana- Svaki kupac ima pravo u roku od 2 sedmice jednokratno raskinuti prodajni ugovor tj. odustati od korištenja proizvoda i usluge i vratiti robu trgovcu. Naravno, ta roba biti neoštećena.

3. Trgovac je dužan prije kupovine obavijestiti kupca o pravu jednostranog raskida potrošačkog ugovora- Prije nego odete uopšte kupiti nešto, trgovac vas je dužan obavijestiti kako imate pravo vratiti robu ako ta roba nije u skladu sa vašim očekivanjima. Kada kažemo obavijestiti mislimo na način korištenja tog prava, i to obaveze koje proizilaze za trgovca i kupca, te utjecaje na druga prava koja se javljaju kada se primijeni pravo povrata robe.

4. Trgovac je dužan u roku od 14 dana vratiti novac kupcu u cjelokupnom iznosu- kada napraviti povrat robe, trgovac mora vratiti tačno ukupan iznos koji ste vi dali za tu robu. Rok od 14 dana odnosi se od dana kada ste zaprimili robu na kućnu adresu, a ne od onog dana kada ste je naručili na web shopu.

5. Trgovac je dužan kupcu ponuditi jedinstveni obrazac za jednokratni raskid ugovora koji je identičan na cijelom EU tržištu- bez obzira od koga i gdje kupili robu na teritoriji EU, imate pravo na jedinstven obrazac za jednokratni raskid ugovora. tj. formular kojeg ispunite kada vraćate robu. Riječ je o dokumentu čiji je format i izgled propisan Pravilnikom o sadržaju i obliku obavijesti potrošača na jednostrani raskid ugovora sklopljenih na daljinu i ugovora sklopljenih izvan poslovnih prostorija.

6. Trgovac je dužan obavijestiti kupca tko snosi troškove povrata robe- osim što je vas trgovac dužan obavijestiti kako imate pravo na povrat robe, također vam mora reći ko će snositi trošak povrata u tom slučaju. To se radi kroz predugovornu obavijest, a ako nje nema, trošak povrata robe pada na trgovca. Kod povrata robe velike mase poput namještaja, potrebno je barem navesti procjenu najvišeg mogućeg troška dostave.

7. Jasnije informacije o digitalnim sadržajima- kada kupujete digitalne sadržaje odnosno programe, glazbu, filmove, video igre i slično, imate pravo da vam trgovac u detalje navede koja tačno prava imate nad određenim digitalnim sadržajem. Konkretno, ovdje se radi o sljedećem

- Fukcionalonost digitalnog sadržaja tj. opis šta tačno dobivate sa njime

- Interoperabilnost sadržaja sa računarom ili programskom opremom koji su nužni za normalno konzumiranje i izvođenje digitalnog sadržaja

- Ograničenja po pitanju autorskih prava koje se prvenstveno odnose na pravo umnožavanja i dijeljenja sadržaja

- Primjena tehničkih mjera koje mogu uticati na konzumiranje digitalnog sadržaja odnosno određena ograničenja koja proizilaze iz autorskih prava

Kao što vidite, ova prava vam jasno daju do znanja kako uvijek možete vratiti robu ako nije u skladu sa vašim očekivanjima.

Kao kupac uvijek imate pravo dobiti od trgovca ono što ste tačno naručili, odnosno artikl koji u slovu odgovara opisu proizvoda koji se navodi na prodajnim stranicama.

                  RAZVOJ INTERNET TRGOVINE U DANAŠNJEM DRUŠTVU

                  Koji su trendovi rasta i kakav je značaj online kupovine u svijetu

Online trgovina je u trendu rasta i to rapidnog zbog mnogih odgovarajućih mjera uzrokovanih zdravstvenom krizom i mjerama zaštite od pandemije. Sve nas je više potrošača koji kupujemo online i što nam treba i ono što nam ne treba. Postoji nekoliko interesantnih podataka o internet trgovini u svijetu

- U svijetu je trenutno registrovano skoro 2 milijarde kupaca koji kupuju putem Interneta ili mobilnih aplikacija

- U SAD od ukupnog broja kupaca njih 70 kupuje online

- Danas globalno postoji čak oko 24 miliona internet trgovina

- Od ukupnog broja online kupaca njih 61 posto kupuje modne proizvode

- Žene su u prednosti i vode gdje njih 72 posto kupuje putem interneta u odnosu na 68 posto muškaraca

- Tokom 2019 godine ukupan promet maloprodaje putem Internet trgovine iznosio je 3, 5 miliona dolara.

                    Koji su neophodni preduslovi za razvoj online trgovine

Prvi i najvažniji preduslov jeste platežna moć ciljanog tržišta. Online trgovina zavisi od stabilnosti ekonomije, zatim rasta ličnih primanja, kao i raširene i sigurne mreže za elektronsko plaćanje.

Drugi bitan preduslov jeste razvijena distribucija. Za jednu online trgovinu neophodno je da ima dostupne uredne kanale za snadbijevanje kao kanale dostave koji odgovaraju proizvodima koji se prodaju. Za pokretanje online trgovine neophodno su ova tri koraka

Istražiti tržište- utvrditi ono što planirate prodati i da ono što nudite nije prezastupljeno na tržištu

Razvoj digitalne trgovine ili odabir platforme- odabir odgovarajuće prodajne platforme i ulaganje u digitalni marketing i optimiziranje sadržaja jer najviše kupaca dolazi putem pretrage

Registracija trgovine- formalno početi poslovati kako bi efikasno i brzo mogli sklopiti ugovore sa dobavljačima, dostavljačima krajnjim kupcima i servisima za plaćanje

Nakon pokretanja i prve prodaje neophodno je biti spreman na prilagođavanje. Prvi kupci vam mogu biti izvor dragocjenih informacija kako bi mogli razvijati i prilagođavati se uslovima digitalne ekonomije koji se sami mijenjaju.

                            Online trgovina u Bosni i Hercegovini

Prema istraživanjima, BIH je među deset najboljih država u implementaciji i prihvatanju digitalne prodaje.Znači, BIH ima znanje i kapacitete za razvoj digitalne trgovine. Lanac distribucije i dostave se također razvija sa novim firmama koje nudeove usluge na brz i jednostavan način.Poštanski servisi u Bih su suočeni sa sličnim izazovima kao i u razvijenom svijetu. Male i agilnije firme dolaze na tržište i preuzimaju dio distribucijskog kolača.Najočigledniji primjer po tom pitanju jeste AMAZON jer sve više koristi manje i brže firme za dostavu svojih paketa širom svijeta. Registracija i regulacija nisu problem jer se relativno jednostavno mogu registrovati trgovine koje prodaju putem interneta. Neophodno je ubrzati procedure kako bi se od predaje dokumenata do registracije došlo za nekoliko dana ili sati ili sedmica. Razvoj same aplikacije digitalne prodaje kod nas u BIH je sve jednostavniji. Neophodno je ili angažovanje profesionalnog tima ako pokrećete trgovinu koju sami želite razviti, a možete se i kao trgovac priključiti digitalnoj platformi i njoj prilagoditi svoje online poslovanje. Platforme pored definisanog sistema online prodaje imaju jednu veliku prednost, sa tim u vezi potrošači su prisutni i aktivni.

                     Razvojne šanse online trgovine u Bosni i Hercegovini

Tržište razvijenih zemalja je u fazi zrelosti, a konkurencija među igračima elektronske trgovine je izuzetno velika. Globalno gledajući, platforme poput Amazona i Ali Expressa cvijetaju, dok se mnogi samostalni trgovci bore za promet, jer se lojalnost prema brendu smanjuje. Na primjer kupovina računara Lenovo je puno jednostavnija i brža putem Amazon platforme ili opcije laptopi ba nego Lenovo internet trgovine.Cijena je veliki faktor kod internet trgovine. Slične probleme kupovine očekuje i domaće brendove i samostalne e-trgovine. Samostalne e-trgovine moraju ponuditi vrijedne programe lojalnosti i besprijekorno korisničko iskustvo na mobilnim uređajima i računarima, ako žele privući i zadržati kupce. Ako ne ide dovoljno dobro samostalno, onda u partnerstvu sa nekom lokalnom platformom predstavlja solidnu opciju kako bi se poslovalo dugoročno u digitalnoj ekonomiji. Razvoju digitalne trgovine svakako doprinosi daljna digitalizacija platnog sistema i sve većim prihvatanjem digitalnih banaka. Ovo važi i za trgovce stranih proizvoda. Sa tim u vezi, vrlo brzo se može desiti da trgovci kineskih proizvoda u BIH koriste valutu koja nema svoju verziju u papirnom ili bilo kojem drugom fizički opipljivom formatu. Zbog svega navedenog, bitno je pratiti razvoj e trgovine i pravovremeno prilagođavati zakone i regulativu kako bi se omogućio brži razvoj internet trgovine. Mnogi proizvođači bi morali ozbiljnije uzeti u obzir online ponude svojih proizvoda ili usluga i pronaći najoptimalniji način za implementaciju. Tehnologija je dostupna, znanje i ljudski kapaciteti također.Nedostaje samo adekvatnija implementacija samih procesa koji efikasno spajaju ljudske resurse i tehnologiju kako bi se digitalna trgovina i većinski transformisala. Digitalna trgovina se unaprijeđuje ispituju se nove tehnologije i novi načini prodaje i kupovine. Trgovci i kupci u BIH će u budućnosti imati više izbora kako pronaći i kupiti određeni proizvod. Zbog svega navedenog bitno je usvojiti agilnije tehnike upravljanja prodajom i trgovinom kako bi odgovorili izuazovima koji dolaze.

                         Razvoj Internet trgovine u Republici Hrvatskoj

Kada se govori o e-trgovini u Republici Hrvatskoj, situacija je ponešto drugačija od svih ostalih trendova. Naime, iako se ljudi svakodnevno koriste Internetom u Hrvatskoj, primjera radi za plaćanje računa ili obavljanje narudžbi kod liječnika, Internet trgovina još nije dostigla svoj vrhunac ali ostvaruje svoj konstantan rast. Kroz nekoliko godina Hrvatska je postala mjesto gdje je Internet trgovina normalna pojava i koristi je sve više i više stanovnika. Internet trgovina u Hrvatskoj se najviše koristi zbog raznovrsnosti, proizvoda, vremenske i novčane uštede i zbog lakšeg snalaženja potrošača u kupovnom okruženju, jer danas je mnogima lakše kupovati putem interneta nego na licu mjesta. Dakle, zadnjih nekoliko godina, bilježi se veliki rast Elektronske trgovine u Hrvatskoj te hrvatsko tržište e-trgovine malo po malo postaje konkurent globalnim tržištima e- trgovine. Najzastupljeniji način plaćanja naručenih proizvoda i usluga u Hrvatskoj uglavnom je plaćanje preduzećem, a nakon toga kreditnim karticama. U Hrvatskoj, e- trgovine većinom nude razne opreme i potrošačku elektroniku, zatim robu široke potrošnje, kao i prehrambene proizvode, modu i slično. Od svih takvih trgovina u Hrvatskoj, njih 37 posto posluje izvan Hrvatske, a mnogi imaju plan proširiti se, najprije u zemljama regije. Glavni problemi sa kojima se susreću e- trgovci su visoke cijene dostavnih službi i tehničko administrativne poteškoće. U Hrvatskoj su danas najpopularnije e-trgovine  e- kupi Hr i mnoge druge, a od stranih se ističu Amazon, e-Bay i Kineski All Exsprres. U Hrvatskoj se poseban skok E-trgovine osjetio nakon Pandemije Covida-19 2020 godine o čemu će posebno biti riječi u narednom blogu.

                                  ZAKLJUČAK NA TEMU

U godinama svog postojanja, Internet je promijenio funkcioniranje na mnogim razinama, od društvenih do poslovnih i danas je nezamislivo svakodnevno funkcioniranje bez interneta. Zahvaljujući njemu, razvili su se svakodnevni načini komuniciranja, metode privlačenja kupaca i promijenile su se neke navike potrošača. U tom smislu trgovina se danas dosta preselila u online svijet, pa je e-trgovina posljednjih godina jedan od najbrže rastućih trendova. Ona ima mnoge prednosti, kao što su primjera radi povećanje prihoda, smanjenje troškova, direktno oglašavanje, unaprijeđenje konkurentnosti, stvaranje novih poslovnih prilika i unaprijeđenje zadovoljstva kupaca. Također, putem interneta se lakše prikupljaju informacije o kupcima na temelju čega se lakše prilagođavaju asortimani kako bi se zadovoljile aktuelne potrebe potrošača. Da zaključim moje današnje izlaganje, iz svega ovog se može zaključiti da je danas Internet trgovina veoma razvijena kako u privatnom tako i u poslovnom okruženju, tako i u ekonomskom i u pravnom smislu stoga svi potrošači koji žele izbjeći nepotrebne troškove i kupovinu na licu mjesta, mogu tu istu kupovinu obaviti putem interneta i neće se pokajati.


 





Comments

Popular posts from this blog

Mladi potrošači i njihova potrošnja sa aspekta kulture življenja

Alkoholizam kao problem današnjeg društva-smrtnosne posljedice alkohola za potrošače

Riješavanje sporova između trgovaca i potrošača, koji su osnovne 4 metode za njihovo riješavanje