Trgovina i prodaja putem interneta- prilika za zaradu ili opasnost za moderne potrošače

                                    


Danas se susrećemo sa različitim teorijama zavjere kada je u pitanju trgovina i prodaja stvari ili nekih pojedinosti putem interneta, mislim svi želimo da zaradimo ali da li je poenta da na brz način dođemo do novca ili je ipak bolje da se namučimo a da to prođe bezbolnije po nas. Inspekcija provjerava prodaju robe putem interneta, da li je legalna ili nelegalna, stoga o tome moramo dobro povesti računa. Naime mnogi potrošači se danas pitaju kako sam naslov ovog bloga  kaže da li je trgovina putem interneta prilika za zaradu ili opasnost za njih, jer se u današnje vrijeme preko interneta dešavaju različite stvari kao što su prevare, pranje novca, trgovina ljudima i slično. Međutim, sa druge strane prodajom putem interneta može se dobro i pošteno zaraditi, naravno, uvijek treba biti oprezan. Da bi razlikovali dobro od lošega od dešavanja na internetu pažljivo iščitajte moj članak.

                              Trgovina putem interneta

                                   UVOD

Trgovina putem interneta ili internet trgovina je u današnje vrijeme sve zastupljeniji oblik trgovine. Za razliku od klasične prodavnice koja zahtijeva veliko ulaganje u infrastrukturu, zaposlene, opremu i slično, organizacija Internet trgovine je mnogo jeftinija. Internet trgovina obično se pokreće uz klasičnu trgovinu, ali i potpuno samostalno.

 U BIH potencijali elektronske trgovine još uvijek nisu prepoznati u potpunosti, a moj cilj jeste upravo da približim ovu temu čitaocima koji razmišljaju u ovoj vrsti djelatnosti.

Iako ovaj oblik trgovine ima i svojih nedostatak, u nastavku mog teksta ću se osvrnuti i na njegove prednosti.

1.Internet je tržište bez granica i omogućava globalno poslovanje širom svijeta. Do sad smo bili ograničeni na mali segment tržišta koji se odnosi na jedno mjesto, a sada svoje proizvode i usluge možemo da nudimo širom svijeta.

2. Niži troškovi poslovanja- pokretanje internet stranice zahtijeva daleko manje troškove od otvaranja klasične trgovine, a otvara se mogućnost reinvestiranja novonostale dobiti u marketing.

3. Internet trgovina radi 24 sata dnevno, 7 dana sedmično, 365 dana u godini. To omogućava stvaranje većeg prometa u odnosu na trgovine koje su ograničene radnim vremenom.

4. Omogućen je potpuni komfor- Vaš kupac iz udobnosti svoga doma pristupa prodavnici, vrši plaćanje i dostavu proizvoda

5. Česta dilema jeste koliko je zaista sigurno nešto kupovati putem interneta. Sigurnost kupovine na Internetu je izjednačena sa trgovinom putem kartica. Na internetu postoje čak i posrednički servisi koji povećavaju sigurnost kupovine.

6. Informacije o aktuelnim cijenama i popustima su uvijek dostupne. Na ovaj način štedite vrijeme koje bi proveli obilazeći klasične trgovine i štedite novac lakšim poređenjem cijena pojedinih trgovina. Ovo je prednost i za kupca i za prodavača.

7. Postoji mogućnost da nabavite proizvodite koji se trenutno ne nude na domaćem tržištu.

8. Iskustva drugih potrošača  vam kao kupcu pomažu da ocijenite kvalitet trgovine i samog trgovca. Kada ste u svojstvu prodavača truditi ćete se da kvalitet usluga dovedete na najviši mogući nivo.

9. Broj internet korisnika i broj potrošača koji kupuju proizvode i usluge putem interneta je sve veći.

               ZAKONODAVNI OKVIR TRGOVINE PUTEM INTERNETA

U BIH internet trgovina je regulisana Zakonom  o unutrašnjoj trgovini. Trgovinom se mogu baviti fizička lica odnosno poduzetnici registrovani u općini i pravna lica odnosno firme koje su registrovane kod nadležnog suda. Osnovna razlika jeste da se fizička lica mogu baviti isključivo trgovinom na malo,dok se pravna lica mogu baviti trgovinom na malo i veliko.

Obavljanje trgovine putem interneta je Odlukom o klasifikaciji djelatnosti Bosne i Hercegovine 2010 godine,trgovina na veliko i malo, te popravak motornih vozila i motocikala, zatim Trgovina na malo izvan prodavaonica, štandova i tržnica, te naposljetku Trgovina na malo putem pošte ili interneta.

Ukoliko pravno ili fizičko lice obavlja e- trgovinu na vlastitoj web stranici, i pri tome se bavi informacijskim uslužnim djelatnostima je razvrstana u granu Obrada podataka, usluge i hostinga povezane sa njima.

Zakon o elektronskom pravnom i poslovnom prometu navodi da je prodavac dužan u svojoj internet trgovini staviti kupcima na raspolaganje sljedeće informacije a to su

- Ime ili naziv firme

- Mjesto ili adresu svog sjedišta

- Podatke na osnovu kojih korisnik može sa njim brzo i neposredno stupiti u kontakt uključujući elektronsku poštansku adresu

- Ako je registrovan u sudskom, trgovačkom ili javnom registru, svoj registarski broj kao i instituciju kod koje je registrovan

- Identifikacioni broj koji se odnosi na porez na dodatu vrijednost

Po ovom zakonu obavezne su i sljedeće informacije

- Profesionalna ili slična institucija kod kojih je davalac usluga registrovan

- Profesionalni neziv zemlje koja ga je odobrila

- Uputa o prefesionalnim pravilima o zemlji u kojoj se obavlja djelatnost kao i mjestu njihove dostupnosti

Zakon o zaštiti potrošača BIH definiše da je prodajna cijena proizvoda i usluga konačna cijena u koju su uključeni svi porezi, doprinosi i takse i jednaka je prodajnoj cijeni iz knjige popisa. Sa tim u vezi, Internet trgovina mora davati nedvosmislene informacije kako bi prosječan korisnik mogao biti  u potpunosti zaštićen svakog vida prevare. Internet prezentacija treba sadržavati istaknuti pravilnik o formiranju cijena, uslove prodaje i ostale bitne informacije za korisnike.

                       Registracija djelatnosti

Prodaja na daljinu je poseban oblik trgovine putem interneta koja podrazumijeva prodaju putem kataloga kao što su TV prodaja,prodaja putem pošte i slično. Kupoprodajni ugovor se sklapa putem interneta, a plaćanje se može izvršiti gotovinom, karticom ili putem web servisa za plaćanje.

Trgovac je pravna ili fizička osoba registrovana za obavljanje kupovine ili prodaje robe ili vršenja usluga. Trgovac koji je pravna osoba registruje se u nadležnom sudu prema sjedištu pravne osobe. Trgovac koji je fitička osoba registruje se u Općini prema sjedištu obrta.

                    Minimalno-tehnički uslovi za obavljanje djelatnosti putem interneta

Obavljanje djelatnosti prodaje putem interneta- Internet trgovinu može da organizuje samo trgovac koji se registrovao za tu vrstu trgovine i koji mora da posjeduje odgovarajući poslovni prostor za obavljanje administrativnih poslova i odgovorajuća sredstva i opreme, zavisno od vrste daljinske trgovine koja se obavlja.

Za obavljanje ovog oblika trgovine trgovac je dužan da osigura odgovarajuće skladište robe kojom rukovodi na način da se osigura očuvanje njenog kvaliteta.

Ako trgovac ima riješenje o ispunjenju minimalnih tehničkih i drugih uvjeta za klasičnu trgovinu, tada može obavljati internet trgovinu bez da bude u obavezi tražiti novo riješavanje minimalno tehničkih i drugih uvjeta.

Postavlja se pitanje da li internet trgovina mora imati skladište. U praksi postoje dvije situacije

1.Internet trgovina ne treba imati fizičko skladište ako se privredni subjekt namjerava baviti samo pružanjem usluga posredovanja u kupovini. Znači, ako se proizvodi dostavljaju direktno od proizvođača kupcu, nema potrebe za posjedovanjem vlastitog skladišta.

2. Internet trgovina mora imati fizičko skladište ako se radi o obavljanju djelatnosti Internet trgovine na način da se trguje sa robom na veliko i malo.

                        Knjigovodstvo web trgovine

Kao i kod klasične trgovine, roba u maloprodajnoj prodavnici se iskazuje po maloprodajnim cijenama. Pravilnik o obliku, sadržaju, i načinu vođenja trgovačke knjige je propisao obavezu vođenja trgovačke knjige na malo, trgovačke knjige na veliko kao i trgovačke knjige usluga.

Ove knjige se mogu voditi u pisanoj ili elektronskoj formi, a kod internet trgovine čuvaju se u sjedištu. Svaka prodavnica mora da vodi posebnu trgovačku knjigu. Ono što je bitno jeste da se roba ne može staviti u prodaju prije evidentiranja u trgovačkoj knjizi. Za zaduženje robe u prodavnici potrebno je praviti maloprodajne kalkulacije, a za zaduženje veleprodajnog skladišta veleprodajne kalkulacije. Osnovna razlika jeste što se roba u maloprodajnom objektu zadužuje po maloprodajnoj cijeni sa PDV- om, a u skladištu po veleprodajnoj cijeni, bez PDV-a.

Uredba o uslovima i načinu plaćanja gotovim novcem  je indirektno propisala da veleprodaja može prodavati robu isključivo profesionalnim korisnicama, a maloprodaja krajnjim potrošačima. To je onemogućilo profesionalne korisnike da kupuju robu za potrebe trgovine u maloprodaji. Ono što se nameće kao moguće riješenje za firme jeste da istovremeno imaju registrovanu i maloprodaju i veleprodaju. Ono što se nameće kao moguće riješenje za firme odnosno prodavce jeste da istovremeno imaju registrovanu i maloprodaju i veleprodaju. Na taj način su u mogućnosti izvršiti prijenos robe iz veleprodajnog skladišta u maloprodajni objekat i slično, te izvršiti promet robe u skladu sa zakonom.

                       Fiskalizacija internet trgovine

U skladu sa Zakonom o Fiskalnim sistemima obavezu evidentiranja svakog pojedinačno ostvarenog prometa preko fiskalnih uređaja i to nezavisno od načina plaćanja kao što su gotovina, ček, kartica, virman i slično ima svako lice koje je upisano u odgovarajući registar za promet dobara, odnosno za pružanje usluga klijentima. To znači da su internet trgovine obveznici fiskalizacije.

                   ON-LINE INTERNET TRGOVINA- Prilika i opasnost za moderne potrošače

Već desetljećima prisutan proces informatizacije i digitalizacije oblikuje sve oblasti društvenog života. Digitalne tehnologije značajno su utjecale na promjenu poslovanja poslovnih subjekata, naročito kroz promjenu načina prodaje i pružanja proizvoda i usluga potrošačima putem interneta tzv online prodaja.

Elektronska trgovina donosi brojne prednosti kako trgovcima tako i potrošačima, te omogućava jednostavnije, brže i efikasnije zaključivanje ugovora o prodaji roba i usluga te na kraju osigurava brojne pogodnosti trgovcima u pogledu pristupa neuporedivoj većoj bazi potrošača od one fizički dostupne, a potrošačima veći izbor, lakšu uporedivost i dostupnost proizvoda i usluga.

U Bosni i Hercegovini ova oblast regulisana je državnim i entiteskim propisima sa obzirom da ovu trgovinu prate i brojni rizici od zloupotreba koji mogu negativno uticati na spremenost potrošača za ovakav vid razmjene.

Ovi rizici dakle u većoj mjeri stvaraju nepovjerenje potrošača, podozrivost, a ponekad čak i potpunu nezainteresiranost i odustajanje od ovakvog načina kupovine. Brojne empirijske studije provedene u razvijenim zemljama ukazuju upravo da je nepovjerenje potrošača u elektronsku trgovinu temeljna prepreka njenog daljnjeg razvoja i primjene.

                    Najčešći primjeri prevara putem Interneta

Lažne online trgovine, koje izgledaju vjerodostojno i zakonito najčešće su predmet ovakvih prevara. Najlakši način uočavanja prevare jeste predobro da bi bilo istinito. Naime, ako je ponuda nerealno povoljna, najčešće se radi o prevari. Mnoge od ovih web stranica nude luksuzne artikle poput popularnih marki obuće, nakita i elektronike po vrlo niskim cijenama. Isporuka se može a ne mora dogovoriti, artikal obično nije istovjetan ugovorenom i plaćenom.

Uspostavljanje trgovine putem društvenih mreža jeste najnoviji oblik ovih prijevara. Neregistrovani trgovci i nepostojeća roba, nakon nekog vremena gašenjem stranice bježe u anonimnost i amnestiju, sigurni od progona organa vlasti.

                Prijevarni motivi se otkrivaju kod naćina plaćanja

Glavni alarm da je maloprodajna web stranica prijevara jeste predloženi način plaćanja. Prevaranti će od vas često tražiti da platite novčanom uputnicom, unaprijed učitanom novčanom karticom ili bankovnom doznakom, ali ako pošaljete svoj novac na ovaj način, malo je vjerovatno da ćete ga ponovno vidjeti ili dobiti kupljeni artikal.

         PREDNOSTI I NEDOSTACI ELEKTRONIČKE TRGOVINE SA PERSPEKTIVE POTROŠAČA

                        Značenje elektroničke trgovine u Republici Hrvatskoj

Elektronička trgovina je moderan način trgovine koji bilježi rast i sve učestalije korištenje od strane potrošača, kako u zapadnim zemljama tako i u Republici Hrvatskoj, iako u RH i dalje nije na visokoj razini kao što je to slučaj u razvijenim zemljama. To je ponajviše zbog tradicionalnog ponašanja potrošača prilikom kupovine roba, proizvoda i usluga. Stupanj korištenja elektroničke trgovine proširio se u poslovanju u odnosu na druge industrije, i to uglavnom iz područja elektronike, automobila, odječe, turizma i slično. Po uzoru na razvijene zemlje, mnoge industrije u Republici Hrvatskoj okreću se korištenju elektroničke trgovine zbog njenih prednosti, od kojih je za mnoge najznačajniji olakšan pristup globalnom tržištu. Može se reći da je jednostavnije poslovati globalno putem elektroničke trgovine nego što je to u slučaju poslovanja putem tradicionalnog načina trgovanja.

Uzimajući u obzir sve navedene može se reći da je promet koji se ostvaruje od elektroničke trgovine u Republici Hrvatskoj i udio stanovništva koji kupuju proizvode i usluge putem interneta i dalje relativno malen. Ali, danas posmatrajući globalne trendove za očekivati je da će elektronička trgovina u Hrvatskoj i dalje rasti. Idetificirani su glavni trendovi koji utječu na sam razvoj elektroničke trgovine u svijetu. Primjetno je da tehnologija napreduje u svakom pogledu, stoga je jako važno pratiti svjetske trendove i integrirati ih u svoje poslovanje kako bi preduzeća opstala na tržištu i ostvarivala jednake ili veće prihode kao do sada.

                    Prednosti i nedostaci vezani za elektroničku trgovinu

 Elektronička trgovina ima značajan utjecaj na sve aspekte društva. Prihvaćanje elektroničke trgovine i internetskih tehnologija omogućava malim i srednjim preduzećima sticanje konkurentskih prednosti na svjetskom tržištu te mogućnost ravnopravnog natjecanja.U sljedećem podnaslovu objasniti ću vam prednosti i nedostatke elektroničke trgovine sa aspekta proizvođača i prodavača.

                    Prednosti i nedostaci elektroničke trgovine sa aspekta prodavača

Kao što je već ranije spomenuto, elektronička kupovina je najpovoljniji način prodaje. Analizirajući je sa strane prodavača, jedna od njenih glavnih prednosti je upravo snižavanje troškova u poslovanju. Zbog toga se mnogi prodavači odlučuju na zatvaranje prodavaonica te se u potpunosti okreću virtualnom načinu prodaje.

Trgovci koji posluju na internetu mogu uz pomoć savremene tehnologije odabrati male grupe ili pojedine kupce, te na taj način personalizirati ponudu u skladu sa njihovim željama i potrebama. Sa druge strane, proizvođačima klijenti mogu postavljati pitanja izražavati svoja mišljenja. Kroz takvu interakciju preduzeća su u mogućnosti povećati dodanu vrijednost za kupce, a samim time i njihovo zadovoljstvo. Sa druge strane, preduzeća ujedno poboljšavaju svoje proizvode i usluge. Na takav način preduzeća mogu stvoriti lojalne kupce. Podjednako je bitno da kupci mogu biti u stalnoj interakciji sa preduzećem, odnosno proizvodom. Kupci na taj način mogu izražavati svoja mišljenja i potrebe, dok proizvođači mogu dobiti informacije o željama i potrebama svojih kupaca. Nadalje, elektronički trgovci mogu kreirati zalihe na temelju stvarnih narudžbi te na taj način smanjiti njihove troškove. Dodatno, elektronička trgovina omogućava pojedinim preduzećima da svoju robu plasiraju direktno kupcima, bez uključivanja posrednika, odnosno trećih strana, što utječe na nižu cijenu robe. Dodatna prednost elektroničke trgovine očituje se i u nepostojanju radnog vremena. U elektroničkoj trgovini omogućena je kupovina 24 sata, 7 dana u sedmici i 365 dana u godini. Internet trgovina omogućava globalno poslovanje na svim tržištima u Evropi i u svijetu. Pored toga što elektronička trgovina omogućava i prodaju robe na udaljenim tržištima, tako omogućava i nabavku te robe, često uz znatno niže troškove. Ove navedene prednosti su razlog širenja i razvoja elektroničke trgovine posljednjih nekoliko godina u gotovo svim zemljama svijeta.

Osim navedenih prednosti elektroničke trgovine za potrošače, moguće je identificirati i njihove nedostatke. Najveći problem sa kojima se potrošači suočavaju odnosi se na osiguranje transkacija prilikom kupovine putem interneta. Sa obzirom na to da se često dešavaju kriminalne radnje vezane za internetsku kupovinu, preduzeća često neprestano rade na poboljšanju sigurnosti elektroničke trgovine. Prilikom kupovine putem interneta česta pojava su krađe osobnih podataka koji se veže za prijavaru vezane za kreditne kartice. Shodno tome, prodavačima je bitno osigurati sigurnost osobnih podataka svojih kupaca jer je sigurnost najčešći razlog odustajanja od kupovine određenih proizvoda ili usluga putem interneta. Nadalje, negativna je značajka elektroničke trgovine za potrošače najčešće predmet ulaganja u nove tehnologije. Velika ulaganja u tehnologiju znače veliki trošak za preduzeća. Mnoga se preduzeća, naročito ona manja, teško prilagođavaju i usvajaju kontinuirano nove tehnologije koje su potrebne za opstanak na tržištu.

                   Prednosti i nedostaci elektroničke trgovine sa aspekta kupaca kao potrošača

Posmatrajući sa aspekta kupca odnosno potrošača, jedna od najvećih prednosti elektroničke trgovine jeste kupovina iz udobnosti vlastitog doma ili bilo kojeg drugog mjesta, za koju je potreban pristup internetu. Kupac ne mora ići iz jedne prodavaonice u drugu, već sve može kupiti sa jednog mjesta. Na taj način štedi vlastito vrijeme i novac.

Dakle, kupac ne mora gubiti vrijeme u obilasku trgovina i ujedno štedi novac koji bi potrošio na prijevoz. Uz navedeno, bitna značajka elektronske trgovine je radno vrijeme, odnosno mogućnost kupovine proizvoda i usluga od 0 do 24, 365 dana u godini pa čak i blagdanima. Dodatna prednost očituje se u raznolikosti proizvoda i marki, a što je bitan čimbenik u privlačenju pažnje potrošača i motivaciji za kupovinu putem interneta. Proizvodi se na vrlo jednostavan način mogu uspoređivati za što je potrebno otvoriti svega nekoliko internet prozora te željene proizvode odabrati i platiti. Naime, kupac u nekoliko klikova mišom odabire željene proizvode, zatim plaća i na kraju proizvod dobija na kućnu adresu. Između raznolikosti proizvoda i usluga i ponašanja kupaca kao potrošača prilikom kupovine putem interneta mora postojati pozitivan odnos. Daklr, kupac ima mogućnost uspoređivati cijene istog ili sličnog proizvoda u različitim elektroničkim trgovinama te na taj način pronaći onaj koji mu najviše odgovara. Upravo zbog velikog izbora i širokog asortimana u elektroničkoj trgovini kupci se odlučuju za online kupovinu. U tradicionalnim prodavnicama uspoređivati cijene istih ili sličnih proizvoda nije jednostavno te iziskuje značajno više vremena. Stalna komunikacija sa korisnicima te povratne informacije u vezi cijena proizvoda i usluga, čine elektroničku trgovinu često boljim riješenjem od tradicionalne trgovine,, što značajno utječe na odluke vezane za kupovinu. Većina online prodavnica nudi kupcima opciju da ocjenjuju proizvod i daju dodatne informacije o proizvodima, što drugim kupcima omogućava lakšu kupovinu i odabir.

Elektronička trgovina danas postaje sve značajnija i za kupce iz ruralnih područja i slabije razvijenih djelova zemlje. Naime, kupovina putem interneta omogućila im je dostupnost proizvoda i usluga koji im ranije nisu bili dostupni putem klasične trgovine. Glavni faktori koji su utjecali na razvoj elektroničke trgovine su dinamičan razvoj informacijskih tehnologija, usavršavanje telekomunikacije, svjetski procesi globalizacije i integracije, praksa međunarodnog poslovanja, viši stepen obrazovanja stanovništva, elektroničko poslovanje malih i srednjih preduzeća, porast trgovine uslugama i upotreba engleskog jezika.

Očekuje se da će zbog navedenih faktora elektronička trgovina u budućnosti bilježiti značajan trend rasta, sa obzirom da se tehnologija u budućnosti rapidno razvija, što je ključan faktor u  daljnjem razvoju elektroničke trgovine.

Kao što postoje prednosti, tako postoje i nedostaci elektroničke trgovine. Mnogim kupcima danas nedostaje fizički kontakt sa prodavačem i proizvodom zbog čega su danas mnogi skeptični po pitanju online kupovine. Kod elektroničke trgovine moguće je vidjeti sliku, opis proizvoda ili usluge. Za mnoge potrošače naveden je značajni nedostatak i upravo zbog toga se ne odlučuju kupiti proizvod putem elektroničke trgovine. Dodatno, kupci su zabrinuti oko toga kakav će im proizvod stići. Kupac je siguran u izgled i kvalitetu proizvoda jedino u slučaju da se radi o ponovljenoj kupovini, odnosno u slučaju kada je kupac prije naručio isti proizvod nakon što se odlučio na ponovnu kupovinu. Proizvode koji su dostupni u elektroničkom formatu kao što su npr. odjeća i obuća nije moguće ponovno isprobati. Također, jedna od negativnih strana elektroničke trgovine je trošak poštarine i rok dostave, što u pojedinim slučajevima može potrajati i do mjesec dana. Rok dostave ovisi i o preduzeću, može li biti duži ili  kraći, ovisno o mjestu iz kojeg se proizvod ispostavlja. Zbog dužine čekanja isporuke razina zadovoljstva kupaca može biti niža. Često je razina zadovoljstva veća u slučaju kada kupac proizvod kupi u fizičkoj prodavaonici, jer mu je proizvod odmah dostupan, dok u slučaju kada proizvod kupuje putem interneta razina zadovoljstva se smanjuje zbog dužine čekanja isporuke proizvoda. Nadalje, mnogim kupcima problem predstavlja vraćanjei zamjena proizvoda. U slučaju tradicionalnih prodavaonica taj proces je mnogo jednostavniji, nego u slučaju online kupovine. Kod elektroničke trgovine najčešće je potrebno vratiti proizvod na mjesto isporuke. ili neko drugo navedeno mjesto što kupcu stvara dodatni trošak ili gubitak vremena.

Elektronička trgovina temelji se na informacijskoj tehnologiji koja se neprestano mijenja i unaprijeđuje i to izuzetnom brzinom. Informacije koje su potrebne potrošaču ponekad nisu dostupne, a u nekim slučajevima prodavači namjerno ne osiguravaju potrebne informacije, što dovodi do transparentnosti prilikom kupovine putem elektroničke trgovine. Navedeno je jedan od vodećih čimbenika koji dovodi do kupovine od strane kupaca putem internet prodaje. Stoga, veoma je birno za prodavače da vode brigu o transparantnosti informacija na svojim web stranicama. Problem koji se često javlja jeste sigurnost online kupovie, odnosno rizik od krađe osobnih podataka. Prilikom naručivanja proizvoda kupac daje svoje osobne podatke kao što su ine, prezime, datum rođenja, broj računa, adrese i slično. Ukoliko stranica nije legalna često dolazi do krađe podataka. Zbog toga je prije kupovine veoma važno provjeriti relevantnost web stranice. Uz sve prethodno, potrebno je spomenuti i najčešće prevare na internetu kao što su naplata troškova dostave, naplaćivanje pojedinih prozvoda i usluga koji su navedeni kao besplatni, lažne aukcije u kojima kupljeni predmeti nikad ne budu isporučeni kupcu itd. Tu je važno navesti i lažne internet providere koji naplaćuju korisnicima usluge, kojima se oni nikada nisu koristili. Isto tako nužno je spomenuti poslovne franšize ili ponude koje se nude uz preuveličane i lažne  procjene zarade, te razne prevare putem kupovine računalnih programa i opreme.

Uz navedene nedostatke za brojne potrošače veliki problem predstavlja privatnost prilikom kupovine putem elektroničke trgovine, sa obzirom da mnogi potrošači žele izbjeći neželjenu poštu i telemarketing. Naime, mnoge web stranice prate navike potrošača te im predlažu i druge proizvode i web stranice. Potrošači najčešće dobijaju neželjenu elektroničku poštu zbog davanja podataka prilikom kupovine proizvoda ili usluga putem interneta, što negativno utječe za motivaciju na kupovinu.

                              ZAKLJUČAK NA DANAŠNJI BLOG

Iz podataka navedenih u radu se može zaključiti kako je savremena trgovina danas nezamisliva bez elektroničke trgovine. Sama elektronička trgovina predstavlja proces kupovine, prodaje ili razmjene proizvoda, usluga ili informacija putem javno dostupne računalne mreže, interneta a njezinom pojavom su pokrenute značajne promjene u firmama, tržištima te promjene u ponašanju samih potrošača. Upravo iz ovakvih razloga, ovaj oblik trgovine ima sve važniju ulogu u poslavanjima brojnih preduzeća u Republici Hrvatskoj, pa tako i u svijetu.

Implementacija Internet trgovine ima svoje prednosti i svoje nedostatke. Broj Internet korisnika se svakim danom sve više povećava pa možemo očekivati ekspanziju interneta kao distributivnog kanala. Shodno tome, za kreiranje trgovine putem interneta nisu potrebna velika ulaganja u sredstva,opremu, marketing, posrednike i slično. Sa druge strane moguće je vrlo brzo prilagođavati se potrebama i zahtjevima kupaca. Potrošači nisu ograničeni jednim prostorom i skupinom kupaca, sa obzirom da tržište za njihovu robu i usluge djeluje neograničeno.

Preduzeća se danas u svijetu sve više oslanjaju na internet trgovinu kako bi maksimizirali svoje profite. Samim rastom korištenja interneta i poboljšavanjem sigurnosnih standarda preduzećima je olakšano pružanje proizvoda i usluga kupcima što predstavlja jedan od ključnih elemenata koji su utjecali na rast korištenja internet trgovine. Ipak, kako se informacijske i komunikacijske tehnologije na kontinuirano mijenjaju i unaprijeđuju bitno je istaknuti da je njihov utjecaj vidljiv u svim područjima globalne ekonomije pa tako i u elektroničkoj trgovini.

Elektronička trgovina je važna jer predstavlja moderan način trgovine koja bilježi rast i sve učestalije korištenje od strane potrošača, ali iako ima značajan utjecaj na sve aspekte razvoja društva, ona u Republici Hrvatskoj i dalje nije na visokoj razini kao što je to slučaj u razvijenim zemljama. Baš zbog toga su B2B  i B2C osnovni modeli poslovanja u elektroničkoj trgovini. Prvi odvje navedeni odnose se na vrstu elektroničkog poslovanja kojima je cilj rezmjena roba, servisa ili usluga između organizacija, a potonji predstavlja prodaju robe ili usluga krajnjim korisnicima putem interneta.

U blogu sam također analizirao i prednosti i nedostatke, te je zaključeno kako elektronička trgovina donosi značajno snižavanje troškova u poslovanju, zbog čega se mnogi potrošači odlučuju na zatvaranje fizičkih prodavnica te se okreću virtualnom načinu prodaje. Osim toga, prednosti se očituju u personalizaciji ponude te nepostojanju radnog vremena. Sa druge strane, ključni nedostatak predstavlja samo osiguranje transakcija prilikom kupovine putem interneta jer su česta pojava krađe osobitih podataka koje se vežu za prevare vezane za kreditne kartice.

U istraživanjima su se nastojali ispitati stavovi potrošača koji su vezani za elektroničku trgovinu te njezine prednosti i nedostatke. Iz empirijskih podataka u radu se može zaključiti kako je u istraživanju učestvovalo 804 ispitanika potrošača pri čemu su prosječni ispitanici iz ove skupine žene u dobi od 21 do 26 godine koje su zaposlene.

Ključna prednost elektroničke trgovine za većinu ispitanika je nepostojanje radnog vremena te je upravo iz tog razloga prihvaćena prva hipoteza u radu da potrošači kupuju putem interneta zbog praktičnosti. Ipak u radu je zaključeno kako potrošači ne kupuju putem interneta zbog straha za sigurnost te je u skladu sa tim druga hipoteza rada odbačena, ali treća hipoteza je istodobno prihvaćena jer je zaključeno kako pozitivniji stavovi o prednostima elektroničke trgovine pozitivno utječu na učestalost online kupovine.

Iz svega ovog navedenog jasno je da kako je elektronička trgovina važan pojam za poslodavce ali i za potrošače. Ipak zbog brzog tehnološkog napretka, istu je potrebno prethodno analizirati i proučavati kako bi se sama elektronička trgovina mogla dalje razvijati.







Comments

Popular posts from this blog

Mladi potrošači i njihova potrošnja sa aspekta kulture življenja

Alkoholizam kao problem današnjeg društva-smrtnosne posljedice alkohola za potrošače

Riješavanje sporova između trgovaca i potrošača, koji su osnovne 4 metode za njihovo riješavanje