Preferencije i kupovna moć potrošača na tržištu mobilne tehnologije-bitne činjenice i faktori

                                             


Danas mnogi sebi postavljamo pitanje šta potrošači preferiraju prilikom kupovine mobilnih uređaja i kakva je njihova kupovna moć po tom pitanju, recimo potrošači se u većini slučajeva opredljuju za one nove luksuzne mobitele jer svi mi žudimo za nečim kvalitenijim i želimo da sebi priuštimo luksuz, ali da smo svi ustvari spremni za to, sa obzirom da danas za sve treba imati dovoljno financijskih novčanih sredstava, neki potrošači sa minimalnim primanjima to nažalost nisu sebi u mogućnosti da obezbijede, ali sad koje su činjenice i faktori na to uticali pitanje je koje svi sebi sami postavljamo. Također da li smo znamo povijest mobilne tehnologije, kako je ona nastala, razvila se itd. 

                            Povijest moderne mobilne tehnologije

Mobilna tehnologija pojavila se u našem svakodnevnom društvu prije 20 godina. Kada je ona uvedena, svima se činila kao nešto čudno i nedostižno. U početku je mobilna tehnologija bila samo jedna od mogućnosti, danas je obavezna kako u urbanim tako i ruralnim sredinama, sa obzirom da u  današnjem društvu potrošači ne mogu bez mobitela, pogotovo oni mlađeg uzrasta pa i oni stariji. Korištenje tehničkih napredaka na mobilnim uređajima potrošačima pruža mnoge prednosti. Računari, prijenosni uređaji, mrežne tehnologije samo su neki primjeri. Djeljenje govora, podataka i drugih vrsta informacija olakšano je korištenjem raznih računalnih sistema što je glavna svrha umrežavanja. Mobilna je tehnologija napredovala od uloge praktične tehnologije koja korisnicima pruža udobnost. Nekada su se telefoni koristili samo za jednostavne pozive, poruke i igrice. Danas se mobilni telefoni osim za pozive i poruke, koriste još za mnogo toga npr za aplikacije poput Google, Facebooka i slično. Dakle, iz svega ovog možemo zaključiti da je sa obzirom na povijest i razvoj mobilne tehnologije mobitel u današnjem digitalnom društvu postao neophodan za potrošače.

Mobilna tehnologija se svakom dana sve više razvijala te preuzima vodeću ulogu u privatnom i poslovnom okruženju. Internet je sa svojim brojnim mogućnostima kao što su gledanje videa, slušanje glazbe, igranje video igara, čitanje vijesti i raznih drugih članaka, mogučnošću uspostave video poziva u bilo kojem dijelu svijeta te razvojem mogućnosti online kupovine, povezao svijet te omogućio brojne prednosti današnjem društvu. Nekada su mobilni uređaji služili isključivo za telefoniranje i slanje poruka te su imali samo ugrađenu budilicu i kalendar. Današnji potrošači koriste svoje mobilne uređaje osim za namjenu i pretraživanje interneta gledanje videa, fotografiranja i uređivanje fotografija, kupovinu i slično. Razvojem mobilne tehnologije i Interneta sve veću popularnost stekla je mobilna trgovina koja omogućuje kupcima pretraživanje proizvoda i usluga iz cijelog svijeta, uspoređivanje cijena, informiranje o proizvodu te kupovinu odabranih proizvoda putem vlastitih mobilnih uređaja u bilo koje doba, na bilo kojem mjestu. U današnje digitalno doba, potrošačima su informacije svakodnevno na dlanu, jer zahvaljajući pametnim telefonima do informacija se dolazi u samo nekoliko minuta i sa nekoliko pokreta prstom po ekranu uređaja.

Na ponašanje potrošača i na njegovu odluku o kupovini utiču razni čimbenici, potrošačeve preferencije, sklonosti, navike, prethodna iskustva itd. Sa obzirom na to kako je danas mobilna tehnologija postala trend, veoma je zanimljivo saznati kako se potrošači ponašaju prilikom kupovine ili usluga putem mobilnih uređaja, na koji način se informiraju sa proizvodima prije kupovine sa obzirom da nema fizičkog kontakta sa proizvodom prilikom kupovine, te koji su njihovi stavovi vezani za ovaj oblik kupovine.

                     Ponašanje potrošača na tržištu moderne tehnologije- Uvod u temu

Kako bismo bolje razumjeli šta je to moderna tehnologija, na koji način ona povezuju svijet i koji je zapravo njezin utjecaj na ljude i njihove svakodnevne aktivnosti, pa samim time i na ponašanje potrošača u procesu kupovine, potrebno je objasniti šta je to moderna tehnologija i  koje su karakteristike moderne tehnologije. Razvojem mobilne tehnologije razvila se i mobilna trgovina koja se u današnje vrijeme sve više primljećuje, te ću vam kasnije objasniti i njezine karakteristike.

Mobilna tehnologija u najširem smislu podrazumijeva elektroničke uređaje informatičke ili komunikacijske namjene koji se mogu koristiti u pokretu, te se jednostavno nazivaju mobilnim uređajima ili mobitelima. Također, obuhvataju infrastrkturu, ožičenu ili bežičnu, koja je potrebna za povezivanje i umrežavanje mobilnih uređaja sa drugim, stolnim ili mobilnim sustavima i uređajima. Mobilni uređaji se dijele na sljedeće a to su

- Mobilne komunikatore, kao što su npr mobiteli i pametni telefoni

- Mobilna računala, kao što su danovnici te prijenosna računala i prijenosnici

Pitamo se kakav je uticaj ponašanja potrošača na tržištu moderne tehnologije i kakav je njihov značaj, te u kojoj mjeri se potrošači koriste mobilnim uređajima prilikom kupovine putem interneta. Sa razvojem interneta, mogućnostima on-line kupovine te elektronskih i mobilnih uređaja,ljudi se sve više priklanjaju modernim oblicima trgovine, kako bi uštedjeli na vremenu koje je dragocjeno. Korisnicima mobilnih uređaja pružene su različite  prednosti i mogućnosti koje im omogućavaju uštedu vremena koje bi utrošili prilikom razgledavanja u prodavaonicima, te sada mogu obaviti kupovinu u svega nekoliko klika iz udobnosti i topline svog doma. Dakle mobilni uređaji su u današnje vrijeme postali neophodni, oni su prva stvar koju primimo ujutru u ruke i odložimo navečer kada idemo spavati. Oni omogućuju brzu komunikaciju i pružaju potrebne informacije u bilo koje vrijeme u najkraćem mogućem roku.

                            Razvoj mobilne trgovine na tržištu

Sredinom devedesetih godina 20 vijeka se u stručnim i poslovnim krugovima sve češće počinje koristiti pojam elektroničkog poslovanja koji se definira kao korištenje elektroničkih sredstava, a posebno informatičkih i internetskih tehnologija za organizaciju poslovanja. Glavna područja primjene koncepta elektroničkog poslovanja su

On-line prodaja vlastitih dobara i usluga- ideja online prodaje bila je iskoristiti važno i privlačno svojstvo Interneta tako da svaki njegov korisnik može po volji, bilo kada i po bilo kojoj lokaciji stupiti u kontakt sa bilo kojim drugim korisnikom. Ljudi koji su imali nešto ponuditi za prodaju shvatili su da će ako informaciju o tome plasiraju putem interneta ona biti dostupna velikom broju kupaca širom svijeta. Svaka se prodaja obavlja putem klasičnog Web mjesta te mora biti obavezno popraćena odgovarajućim marketinškim aktivnostima kako bi se privukao što veći broj potencijalnih kupaca te bi se time razvijao digitalni marketing.

Elektroničko trgovanje-razlika između online prodaje vlastitih dobara i usluga te elektroničkog trgovanja je u tome što elektronički trgovac ništa ne proizvodi sam, već nudi potrošačima ono što su proizveli ili što kao uslugu nude drugi. U zavisnosti od predmeta trgovanja razlikuju se dva osnovna oblika elektroničkog poslovanja a to su model trgovanja materijalnim i nematerijalnim dobrima i uslugama, te model trgovanja kapilom.

Zabava i rekreacija- industrija zabave prepoznala je potencijale Interneta kao distribucijskog kanala za filmove, glazbu, knjige, video igre i druge oblike rekreacijaskih sadržaja.Tehnološka unaprijeđenja, pogotovo ona koja se odnose na brzinu prijenosa informacija, među kojima se posebno ističe tehnologija kontinuiranog toka podataka, otvaraju se nove mogućnosti za daljnji razvoj online zabavno-rekreacijskih sadržaja.

Elektroničko bankarstvo i on-line financijske transkacije- Internet bankarstvo omogućuje korisnicima obavljanje financijskih transakcija na daljinu, bez fizičke nazočnosti u prostorijama banke. Putem mobilnih uređaja sa mogučnošću pristupa bežičnom internetu, korisnici mogu lako obavljati sve financijske transakcije, na bilo kojem mjestu i u bilo koje vrijeme.

Elektroničko izdavaštvo i nakladništvo- postavljanjem web stranice omogućujemo da je sadržaj stranice dostupan svima u bilo koje vrijeme, jednako objavljivanju vijesti u novinama, na radiju ili televiziji i predstavlja izdavački poduhvat. Elektroničko izdavaštvo se odnosi na stvaranje i distribuciju elektroničkog sadržaja, pisane, materijale, glazbu i slično. Elektroničko nakladništvo obuhvata stvaranje, uređivanje, prodaju i distribuciju elektroničkih sadržaja.

Početkom 21 stoljeća dolazi do razvoja mobilnih tehnologija, a samim time i do razvoja mobilnog poslovanja. Mobilno poslovanje se može definirati kao korištenje mobilnih tehnologija u razmjeni dobara, usluga, informacija i znanja.

Daljnjim  razvojem elektroničke tehnologije i mobilnog poslovanja, mogućnostima korištenja daljinskog prijenosa datoteka, mobilnog interneta, razvila se mobilna trgovina. Mobilna trgovina je podsastav elektroničke trgovine. Iako se odnosi na aktivnosti koje su slične aktivnostima koje se preduzimaju u elektroničkoj trgovini, temeljna tehnologija je drugačija, sa obzirom da je mobilna trgovina ograničena na mobilne telekomunikacijske mreže, kojima se pristupa putem bežičnih uređaja kao što su mobilni telefoni, prijenosni računari i PDA.

Mobilna trgovina omogućuje korisnicima da putem svojih mobilnih uređaja pristupe raznim online trgovinama iz čitavog svijeta te putem njih izvrše cijelokupni proces kupovine i to od pronalaska željenog proizvoda pa sve do plaćanja naručenog. Između elektronske i mobilne trgovine postoje razne sličnosti, ali i razlike kao naprimjer

- U elektronskoj trgovini je uvijek potreban pristup internetu, dok se u mobilnoj trgovini mogu pretraživati online trgovine putem mobilnih aplikacija koje ne zahtijevaju pristup internetu

- Kupovinom putem mobilne trgovine olakšana je kupovina te je lakše kupovati putem mobilnih uređaja, nego elektroničkim putem

- Mobilnom trgovinom su smanjeni troškovi transkacija i vrijeme potrebno za narudžbu

- Potrošači imaju pristup raznim proizvodima širom svijeta na dlanu svoje ruke, a trgovcima je omogućeno povećanje svog dosega, a samim time i ukupne prodaje

- Razvoj mobilnih aplikacija koje omogućuju lakšu i brzu kupovinu

                      Uloga i značaj različitih aplikacija na mobitelu

Mobilne aplikacije su softverski programi osmišljeni za izvođenje na mobilnim uređajima kao što su telefoni i tableti. Većina mobilnih uređaja se prodaje sa nekoliko osnovnih aplikacija u paketu, dok se ostale aplikacije mogu skinuti sa mrežne trgovine aplikacija. Najznačajnija mobilna aplikacija koju mnogi potrošači danas koriste putem mobitela jeste Google Play.

Google Play je Googleova mrežna trgovina aplikacija nastala spajanjem Android Marketa, Googleove glazbe te Googleove trgovine knjigama čije korištenje počinje od oktobra 2008 godine. Tokom godina broj dostupnih aplikacija rapidno raste, a samim time i broj preuzimanja aplikacije besplatno ili po određenim cijenama.

Mobilne aplikacije donose mnoge prednosti za poslovne subjekte koji se očituju u povećanju broja kupaca i stvaranju lojalnosti, boljoj informiranosti a samim tim i povećanju prodaje. Mobilne aplikacije se koriste za izvršavanje različitih zadataka poput uređivanja fotografija, čitanja vijesti, online kupovinu, zabavu, informiranje o proizvodima, rezervacije i kupovine turističkih usluga, ali i omogućuju učinkovito oglašavanje na mobilnim uređajima. Mobilne aplikacije kao sredstvo oglašavanja nude priliku i mogućnost dometa promotivne poruke do potrošača koji se nalazi na putu ili je izvan dometa drugih medija.

                           Mobilne aplikacije za kupovinu

Na Google Playu potrošači mogu preuzeti niz različitih aplikacija u Shopping kategoriji koje im mogu olakšati kupovinu, zatim smanjiti stres i vrijeme potrebno za kupovinu te pružiti posebne informacije. U najpopularnije shopping aplikacije ubrajaju se razne mobilne aplikacije velikih trgovačkih lanaca te aplikacije koje olakšavaju trgovinu. Shopping aplikacije danas omogućuju kupcima pronalazak najbliže trgovine, pregled aktuelnih kataloga, uspoređivanje cijene u različitim trgovinama, mogućnost izrade popisa za kupovinu i slično. U nastavku ću govoriti o prednostima i nedostacima mobilne trgovine na današnjem potrošačkom tržištu.

                  PREDNOSTI I NEDOSTACI MOBILNE TRGOVINE

Mobilna trgovina, kao i elektronička trgovina i tradicionalan način kupovine ima svoje prednosti, ali i svoje nedostatke. Kupovina putem interneta je puno praktičnija od odlaska u trgovine. Kupci ne moraju napuštati udobnost vlastitog doma, zapeti u prometnoj gužvi, tražiti parkirno mjesto, te pretraživati trgovine kako bi konačno stigli do željenog proizvoda. Kupci se putem interneta mogu informirati o svim karakteristikama proizvoda, pretraživati razne kataloge i akcije te na taj način uštedjeti. Online kupovina je moguća od 0 do 24 sata, kupci nisu vremenski ograničeni i kupuju u ono vrijeme kada to njima najbolje odgovara te njihova kupovina ne ovisi o radnom vremenu trgovine. Jedna od prednosti mobilne trgovine jeste ta što kupci nisu u izravnom kontaktu sa prodajnim osobljem, koje im može nametati svoja uvjerenja i svoje stavove ili biti napadno, što na kraju relalizira odlaskom iz trgovine bez realizirane kupnje i nezadovoljstvom. Ukoliko kupac želi saznati neku dodatnu informaciju ili detalje o proizvodu koji nisu navedeni u osnovnim informacijama, javlja se putem maila ili poziva prodajnom mjestu ili proizvođaču, koji mu u najkraćem mogučem roku odgovara na njegov upit. U online trgovinama omogućen je pristup raznim proizvodima čija je kupovina moguća bez čekanja u redovima, već samo jednim klikom na željeni proizvod

U najvažnije prednosti mobilne trgovine ubrajaju se

Pogodnost- mobilni uređaji omogućuju kupovinu gdje  god da se nalazili u samo nekoliko klikova, plaćanje naručenih proizvoda, mogućnost pronalaska jeftinijih proizvoda, detaljni opis proizvoda i slično.

Pristupačnost- mogućnost pristupa različitim trgovinama u isto vrijeme

Jednostavno povezivanje- kupovina se može obaviti uključivanjem mobilnog interneta na bilo kojem mjestu, bržim i jednostavnijim spajanjem na internet

Učinkovitost- smanjenje vremena potrebnog za kupovinu, olakšani proces kupovine, smanjenje troškova transakcija te pojednostavljenje poslovnog procesa

Osiguravanje šireg dosega- veći izbor proizvoda i usluga nego u trgovinama

Praktičnost- prenosivost bežičnog uređaja

Nedostaci mobilne trgovine se očituju u sljedećem

-Tehnološka ograničenja mobilnih uređaja

-Ograničeno grafičko korištenje

- Mali ekrani bežičnih uređaja koji ograničavaju prijenos podataka

- Trošak uspostave široko-pojasne mobilne infrastrkture

- Manja funkcionalnost mobilnih uređaja do prijenosnih uređaja odnosno laptopa

- Sigurnost prijenosa mobilnih podataka putem mobilnih bežičnih mreža

Prepreka daljnjeg razvoja i rasta mobilne i elektroničke trgovine je strah i nepovjerenje kupca u sigurnost financijskih transakcija. Kupce zabrinjava sigurnost kupovine putem interneta, da li će netko zloupotrjebiti njihove podatke, oduzeti im novac,da li će moći reklamirati proizvod u slučaju da nešto nije uredu sa proizvodom. Od ostalih nedostataka online trgovine izdvajaju se nedovoljna zaštita privatnosti potrošača, mogućnost pogrešne isporuke ili neisporuke proizvoda te mogućnost lažnog predstavljanja prodavatelja što za potrošača predstavlja financijski gubitak. Online trgovine moraju karticama pružiti osjećaj sigurnosti, stoga se prilikom kupovine koriste posebni protokoli koji slanje brojeva kreditnih kartica i drugih povjerljivih informacija čine veoma sigurnim. Sigurnost stranica se može također provjeriti prema njezinoj internetskoj adresi. Međunarodne tvrtke izdaju digitalne certifikate koji jamče identitet trgovca te da ima internetske stranice koji zadovoljavaju propise o njihovom internetskom poslovanju. Sa digitalnim certifikatom plaćanje kreditnim karticama u online trgovinama postaje sigurnije od plaćanja u trgovinama gdje je broj kartice lako vidljiv. Ostali najčešći razlozi odustajanja od internetske trgovine su jezična barijera te diskriminacija prema zemlji porijekla.

                    UTJECAJ DRUŠTVENIH MEDIJA NA PONAŠANJE POTROŠAČA

Društveni mediji su grupa internet aplikacija koja je nastala na ideološkoj i tehnološkoj osnovi Weba te omogućava stvaranje i razmjenu sadržaja koji stvaraju korisnici. Društveni mediji su samim tim oblik neplaćenih medija, koji za razliku od tradicionalnih medija, kao što su televizija, radio i novine koji su omogućavali isključivo jednosmjernu komunikaciju, omogućuje svim ljudima širom svijeta da objavljuju svoje sadržaje te sudjeluju u konverzacijama na internetu.

Društveni mediji dijele se na sljedeće

Društvene mreže- Sastoje se od virtualnog profila stvarnih ljudi koji se sa svojim profilom predstavljaju drugim korisnicima te im otkrivaju svoje podatke, preferencije i želje. Preduzeća tako stvaraju svoje virtuelne profile na društvenim mrežama. Među najpopularnije društvene mreže ubrajaju se Facebook, You Tube, Google i Instagram.

Blogove i mikroblogove- Blog predstavlja online dnevnik koji omogućuje objavljivanje sadržaja u formi članaka koji su dostupni drugim korisnicima, dok su mikroblogovi slični blogu samo što je kod njih sadržaj manji ili je njegova veličina ograničena.

Stranice za dijeljenje multimedijalnih sadržaja- Ove stranice omogućuju dijeljenje grafičkih, audio i videozapisa, koji su dostupni svima, bez obzira jesu li korisnici takvih zapisa. Najpopularnije stranice za dijeljenje multimedijalnih sadržaja su You tube,Scribd, Daylimotion i slično.

Društveni bookmarking- Omogućuju korisnicima da označe web stranice za koje smatraju da sadrže koristan ili zanimljiv sadržaj te se na taj način kreiraju poveznice.

Forume- Predstavljaju najstariji oblik društvenih medija, kao mjesto za raspravu, gdje ljudi mogu voditi razgovore na određene teme, tražiti savjete te razmijenjivati informacije i vijesti.

Servisi za recenzije- Web stranice na kojima korisnici ili urednici mogu postavljati svoja iskustva i utiske o proizvodu, uslugama, preduzećima i ljudima.

Društveni mediji pružaju besplatnu fazu potencijalnih kupaca sa obzirom da se gotovo svatko u današnje vrijeme služi društvenim mrežama. Sa obzirom da je svakom preduzeću veoma bitno ponašanje kupaca te njihove želje i potrebe, društvene mreže im omogućuju da pribave besplatne informacije o kupcima, te na taj način proizvode ili usluge prilagode svojim potrebama. Sa druge strane, društvene mreže potrošačima služe kako bi se informirali o preduzećima, odnosno proizvođačima, o svojstvu, odnosno kvaliteti proizvoda te sa drugim korisnicima razmijene svoja iskustva i stavove. Društvene mreže samim time omogućuju brzo slanje informacija. Kada imate neku informaciju za podijeliti, društvene mreže omogućuju da to učinite u svega nekoliko klikova, a informacije će biti vidljive velikom broju korisnika. Razmljenjujući svoja iskustva putem društvenih mreža putem društvenih mreža, potrošači ukazuju na nedostatke proizvoda ili usluga, ali i na pozitivna iskustva koja privlače nove kupce na kupovinu. Putem društvenih olakšana je komunikacija te omogućuje da se na lak i brz način istraži što potrošači misle o određenim kupcima, proizvodima i uslugama.

                PROCES KUPOVINE NA TRŽIŠTU PUTEM MOBILNE APLIKACIJE- E- bay

E- bay je jedna od najpopularnijih stranica preko koje potrošači mogu da obave online kupovinu. E- bay je utemeljen  1995 godine u San Joseu u Kaliforniji, od strane ručanolnog programera Pierre Omidyar i njegove supruge koji su odlučili trgovati kolekcionarskim predemetima pomoću World Wide Weba. U početku se nazivao Auction Web, te je služio kolekcionarima za povezivanje i prodavanje robe. 1998 godine preimenovan je u  E- bay te je krenuo u javnost.

E- bay je mjesto  na kojem možete nabaviti sve što padne na pamet po cijeni nižoj nego u klasičnim trgovinama. Osnovni zadatak E- baya jeste osigurati prodajno mjesto za poduzetnike i potrošače, a kupcima omogućiti sigurnu kupovinu na najvećoj online tržnici roba. E- bay omogućuje potrošačima da uspoređuju cijene i proizvode različitih proizvođača, te da su ti proizvodi u većini slučajevca popraćeni fotografijama, detaljnim opisima proizvoda i ostalim bitnim informacijama. Proces kupovine putem mobilne aplikacije E- bay je veoma jednostavan te se sastoji od nekoliko koraka

Registracija- Kako biste mogli obaviti kupovinu, prvo je potrebno obaviti registraciju koja se sastoji od unošenja e- mail adrese, određivanja lozinke te kontakt podataka. Registriranjem se prihvaća korisnički ugovor koji jamči zaštitu osobnih podataka.

Pretraživanje E- Baya- Nakon uspješne registracije, slijedi pretraživanje proizvoda putem rangiranih kategorija ili putem naprednog pretraživanja. Ukoliko ciljano kupujete određeni proizvod možete koristiti napredno pretraživanje, odnosno Search Bay pomoću kojeg direktno pronalazite proizvod koji tražite.

Odabir proizvoda- Nakon što ste unijeli u tražilicu proizvod koji tražite, otvara se lista svih dostupnih proizvoda. Klikom na željene informacije otvaraju se informacije o proizvodu te proizvođaču. Ukoliko su potrebne dodatne informacije klikom na prodavatelja otvara se mogućnost kontaktiranja prodavatelja kao i uvid u povratne informacije i iskustva drugih korisnika koji su taj proizvod već kupili.

Kupovina- Nakon što je odabran željeni proizvod, provjerena svojstva i karakteristike proizvoda, prodavatelj, način i rok dostave slijedi kupovina proizvoda. Kako bi se obavila kupnja na E- bayu potreban je Pay pal račun koji se može otvoriti u slučaju da posjedujete kreditnu ili debitnu karticu. Pay pal je ujedno jedan od najpoznatijih i najviše primijenjenih Internet servisa za primanje i slanje novca. Proizvod se kupuju tako što se pritiska tipka Buy it now što u prijevodu na bosanski znači kupiti odmah.

Plaćanje- Plaćanje je moguće na više načina koji su navedeni u posebnom odjeljku dostava, povrat i plaćanje. Ukoliko se proizvod plaća putem Pay Pala potrebno je samo kliknuti na gumbić Pay Now što znači platiti sad. Nakon izvršenog plaćanja na e- mail stiže zvanična potvrda o kupovini.

Poslijekupovno ponašanje potrošača- Nakon što je proizvod dostavljen kupcu slijedi poslijekupovno ponašanje, gdje potrošač iskazuje svoje zadovoljstvo ili nezadovoljstvo kupljenim proizvodom. Ukoliko potrošač nije zadovoljan proizvodom ili proizvod nije stigao sa karakteristikama kako je navedeno u informacijama ili ako proizvod nije uopće stigao potrebno je kontaktirati prodavatelja kako bi dogovorili uvjete povrata novca ili slanje novog proizvoda. U slučaju kada je potrošač zadovoljan on ima mogućnost ostavljanja novih poztivnih povratnih informacija o proizvodu, prodavatelju, dostavi, kao i svim drugim bitnim informacijama kao i slika putem svog Ebay računa na stranici prodavatelja. Ocjenjivanjem prodavatelja te stavljanjem vlastitih iskustava pomaže se drugim kupcima kako bi donijeli vlastite odluke te se osjećali sigurnije. Ukoliko se na kraju pojave neki problemi sa prodavatelj, potrošači mogu prijaviti taj problem E-bayu koji će taj problem riješiti.

                          ZAKLJUČAK NA DANAŠNJU TEMU

Razvojem Interneta koji nudi široku lepezu raznih mogućnosti, razvila se i  elektronska trgovina koja omogućuje potrošačima kupovinu proizvoda iz čitavog svijeta iz udobnosti vlastitog doma putem stolnih ili prenosivih računara. Daljnjim razvojem mobilne tehnologije i mobilnog interneta, dolazi do pojave mobilne trgovine koja je omogućila potrošačima da kupuju putem svojih pametnih telefona sa bilo kojeg mjesta, u bilo koje vrijeme. Sa obzirom na to kako živimo ubrzano i kako je vrijeme ključna stavka u privatnom i poslovnom životu, ovaj oblik kupovine se sve više primjenjuje sa obzirom da se smanjuje vrijeme potrebno za kupovinu, nudi mogućnosti za uspoređivanje cijena i karakteristika proizvoda, a samim time i uštedu novca.

Većina potrošača danas ipak voli da kupuje na klasičan, moderan način putem odlaska u prodavnicu, nego što to čini putem mobilnih uređaja. Razlog tome je nepovjerenje potrošača u sigurnost ovakvog načina kupovine, te strah od prevare i nezadovoljstva koje može biti uzrokovano nedostavljanjem proizvoda, proizvodom koji ne odgovara karakteristikama koje su navedene i slično. Kako bi se izbjegle ove neugodnosti i kako bi se potrošači o tome što bolje informirali, oni mogu koristiti razne izvore kao što su obitelj, prijatelji, poznanici, komercijalni izvori putem oglašavanja, prodajnog osoblja, društvenih mreža i slično. Istraživanja su pokazala kako potrošači do informacija najčešće dolaze putem društvenih mreža, foruma te direktnim kontaktom sa proizvođačem.

Mobilna trgovina ima svojih prednosti i nedostataka, te se obradom podataka iz anketnog upitnika utvrdilo kako potrošači smatraju da su najveće prednosti mobilne trgovine mogućnost kupovine bilo kada i bilo gdje bez ikakvog kupovnog stresa, te moguća interakcija sa korisnicima odnosno potrošačima, integracija na društvenim mrežama, mogućnost povratne informacije o cijenama, karakteristikama proizvoda, prodavača i slično. Kao najznačajniji nedostatak kupovine putem mobilnih uređaja ispitanici su naveli nemogućnost testiranja ili isprobavanja proizvoda prilikom kupovine te na kraju nesigurnost elektronskih transakcija.



               



Comments

Popular posts from this blog

Mladi potrošači i njihova potrošnja sa aspekta kulture življenja

Alkoholizam kao problem današnjeg društva-smrtnosne posljedice alkohola za potrošače

Riješavanje sporova između trgovaca i potrošača, koji su osnovne 4 metode za njihovo riješavanje