Blog 1- Potrošači alkoholnih pića- Općenitosti, vrste, porijeklo, tradicija proizvodnje i profili potrošača alkoholnih pića

                                                          

Alkoholna pića prisutna su u svakodnevnom životu svakog čovjeka kao potrošača. Ispijanje alkoholnih pića je najrašireniji i najstariji socijalno prihvaćeni oblik ljudskog ponašanja i tradicionalno je dio većine kultura. Ljudi piju da proslave lijepe događaje u životu, u sklopu tužnih trenutaka,da budu prihvaćeni od željene društvene skupine, da se opuste nakon napornih obaveza i slično. Postoji mnogo vrsta alkoholnih pića na tržištu te se može reći da je ponuda alkoholnih pića izuzetno dobra. Sa obzirom na način proizvodnje postoje i mnoge vrste alkoholnih pića. Prema stanju na tržištu alkohola,bilježi se porast prihoda od prodaje alkoholnih pića, što nam daje do znanja da je potražnja za alkoholnim pićima velika.  Na marketingu je da napravi dobru strategiju kako bi se pronašla ciljna skupina potrošača alkoholnih pića. Na potrošače alkoholnih pića djeluju mnogi čimbenici,i to od onih društvenih pa sve do psiholoških. Tema moga današnjeg bloga jeste jeste definirati potrošače alkoholnih pića te odrediti društveni status potrošača,isto tako upoznati vas sa općenitostima,vrstama,kao i tradicijom proizvodnje i zaštitom potrošača ovog pića.

                                        Općenitosti o alkoholnim pićima

Alkoholno piće jeste piće koje sadrži etanol,koji je poznatiji pod imenom alkohol,iako je u hemiji etanol samo jedan od alkohola. Pića koja ne sadrže etanol nazivaju se bezalkoholna pića.U alkoholna pića spadaju pivo,vino rakija,medovina itd. U većini država je zabranjeno prodavati alkoholna pića osobama mlađim od zakonske određene dobi koja u Hrvatskoj iznosi 18 godina. Sva alkoholna pića su zapravo jedna vrsta droge, i to uglavnom po svojoj primarnoj namjeni a njihova primarna namjena je intoksikacija. Tradicija proizvodnje korištenja alkohola i droge kao intoksikanata postoji još od pradavnih vremena. Sa obzirom na kontroverznost takve namjene, ona se u današnjim društvima često prikriva i kao tabu na jezičnoj strani. Alkoholnim pićima dakle, smatraju se ona pića koja sadržavaju od 3 posto do 80 posto etilnog alkohola. Način dobivanja alkoholnih pića jeste alkoholno vrenje iz biljnih sirovina koje sadrže šećer ili škrob, ali mogu se dobiti i miješanjem ekstrakta,esencije ili vode sa tihim alkoholom. Riječ je o činjenici da u većini svjetskih kultura, razni događaji u životu slave uz konzumaciju alkoholnih pića. Samim time, ispijanje alkoholnih pića je esencijalni element društvenog života, koji određuje okvire osobnog i grupnog identiteta i sa njima povezanih društvene inkluzije i eksluzije.

                                Povijest i porijeklo alkoholnih pića

Ni dan danas niko ne zna kako je alkohol otkriven. Prema književnim izvorima, njegovo otkriće potječe iz razdoblja neolitika, vjerovatno kada se osoba doselila. Zbog toga je alkohol uvijek bio prisutan u javnom životu ljudi tog doba. Samo u 4000 godina prije Krista otkrivena su prva spominjanja alkoholnog prozvoda. Ovo se pivo prvi put proizvodi u Mezopotamiji. Razrijeđivanje kaše u kojoj se uzgajao ječam omogućilo je prvi put kuhanje piva. Pored piva,uzgoj vinove loze dodatno je razvijen širenjem Rimskog Carstva i krščanske religije. To je predstavljalo temelj proizvodnje i prodaje destiliranih alkoholnih pića. Stoga je bila regulisana potrošnja vina i trgovina ,a pijanstvo se smatralo grijehom. U to vrijeme tržišta vina pratili su razni porezi i pristojbe. Riječ ALKOHOL  izmislili su Arapi 1278 godine ali je tek je tek u 16 stoljeću uveden u francuski jezik. Sa ponovnim usponom, potrošnja vina za užitak doživjela je veliki procvat. To je izvor velikih žetvi od17 do 18 stoljeća. U tradicionalnom francuskom ruralnom društvu vinoje bilo hranjivo i zdravo. Burze vina danas pomažu pri sklapanju poslova i potpisivanju ugovora. Također pomaže u sklapanju dogovora između novih saveznika i omogućava upoznavanje dvaju stranaca. Do 20 stoljeća vino, gastronomija i medicina bili su praćeni intimnim razmjenama i društvene veze su uspostavljene na prirodniji način.

                               Kako je nastao alkohol

Postoje različite vrste alkohola, ali najčešći je etanol, koji se  naziva još i etilni alkohol.  Etanol se uglavnom koristi u dva područja i to proizvodnji alkoholnih pića i proizvodnji industrijskog alkohola. Potonji se koristi za izradu kućanskih i kozmetičkih proizvoda, gelova itd.

Jednostavno rečeno, alkohol nastaje fermentacijom različitog voća i povrća.Ovu reakciju izaziva kvasac koji razgrađuje šećer koji se nalazi u voću i povrću i pretvara ga u etanol.Konkretnije, proces proizvodnje etanola sastoji se od pet faza i zahtijeva tri glavna sastojka

1. Disanje- Disanje je prvi korak u procesu dobivanja alkohola. Zbog prisutnosti kisika u mediju za kuhanje, kvasac prolazi diobu i razmnožavanje stanica. Nakon 4 do 12 sati, ovisno o pripremi napitaka, količina ovog kvasca dostiže maksimalnu veličinu. Oni će također činiti osnovu za stvaranje estera i diacetila. Tosu oni koji će dati različite okuse ovisno o sastojku koji želite iskoristiti.

2. Alkoholna fermentacija-Alkoholna fermentacija se dešava u anaerobnom okruženju, odnosno bez kisika. Sav kisik prisutan u oklišu kvasac je potrošio prilikom svog razmnožavanja. Bez više kisika, ovaj kvasac će također početi trošiti ugljikohidrate i druge hranjive tvari iz okoliša. Stoga će proizvoditi etanol i ugljikodioksid.

3.Taloženje- Tokom ove treće faze, kvasac koji se hranio ugljikohidratima prelazi u fazu mirovanja. U ovom će trenutku pasti u dno posude za kuhanje, formirajući talog. Za duži san kvasac proizvodi glikogen. Kako bi nastali alkohol trajao duže ili kraće, potrebno je odvojiti nastalu tekućinu od taloga. Inače autofagija kvasca može promijeniti ukus alkohola, što ne bi bilo idealno ako želite kvalitetan alkohol.

4.Destilacija-Destilacija je proces koji omogućuje različite koncentracije alkohola u piću koji se proizvodi. Ta koncentracija ili udio alkohola u piću naziva se volumenski dio alkohola.Često se označava kao postotak volumena ili u stupnjevima.

5.Karbonizacija-Ovaj posljednji dio nije obavezan. Sastoji se od ulijevanja alkohola i dodavanja šećera u njega. To se posebno odnosi na pivo,vino,jabukovaču i neka gazirana vina. I na kraju je vrijedno napomenuti da će se povećanjem  količine šećera alkohol postajati sve gaziraniji i pjenušaviji.

                                 Podjela i najpopularnije vrste alkohola

Danas bilježimo više vrsta alkoholnih pića. Samim time,možemo ih podijeliti u više kategorija. 

Neke od tih kategorija su sljedeće

1-Prema udjelu etanola

-slaba-pivo,vino

-jaka-rakija,viski,votka,džin

2-Prema proizvodnom postupku

-bez primjene destilacije-pivo i vino

-sa primjenom destilacije-jaka alkoholna pića

3-Prirodno jaka alkoholna pića

šljivovica,konjak,viski, tekila

4-Umjetno jaka alkoholna pića

maraskino destilat,macerat ploda višnje maraske

5-Aromatska vina

bijelo vino,crno vino,gorki likeri tj amaro

Kod nas je zastupljeno bezbroj vrsta alkohola. Međutim,neki od njih su mnogo popularniji od drugih. To uključuje vino,šampanjac,džin itd.

Vino-Vino se proizvodi fermentacijom groždža. U cijelom svijetu postoji bezbroj sorti vina. Isto je sa metodama vinifikacije i sortama groždža. Kao rezultat toga može se dobiti crno,bijelo ili ružičasto vino.

Šampanjac-Šampanjac je alkoholno piće napravljeno od tri različite sorte groždža. Šampanjac je dobio ime po jednoj od religija na koje se nalaze na sjeveroistoku Francuske. Ova regija prikladno se naziva šampanjac. Danas je šampanjac osvojio sva srca i može se naći na zabavama širom svijeta.

Pivo-Pivo je treće vodeno piće nakon vode i čaja. Nastaje fermentacijom određenih poljoprivrednih proizvoda koji sadrže amilazu. Ti proizvodi mogu biti kukuruz,ječam,manioka,banana itd. Fermentirajuća sladovina dobiva se kuhanjem. Pivo se počelo kod nas proizvoditi još u srednjem vijeku od ječmenog slada, vode i hmelja.

Konjak-Konjak je vrsta vinske rakije koja se proizvodi u Francuskoj u zoni razgraničenja koncentriranog na konjak. Za proizvodnju konjaka moraju se slijediti određena pravila i standardi. Tada se za proizvedeno piće može dobiti naziv Konjak.

Votka- Votka je jedna od najačih pića, jer joj je volumen oko 40 posto.Određeni poljoprivredni proizvodi mogu dovesti do proizvodnje votke. Votka se tradicionalno dobiva iz žitarica pomoću raži ili pšenice. Melasa od repe ili voće,poput jabuka ili šljiva, može se također koristiti za izradu votke.

Rum-Porijeklom iz Amerike,rum je alkoholno piće, tačnije rakija. Dobiva se destilacijom melase ili drugih nusproizvoda industrije šećera. Oce nusproizvode treba fermentirati. Fermerntirano, omogućuje proizvodnju poljoprivrednog ruma. Rum se može konzumirati bijeli, začinjen ili odležati u bačvama.

Viski-Viski je alkoholno piće dobiveno nakon destilacije različitih vrsta slada ili neslada. Viski se počeo proizvoditi u Škotskoj i Irskoj. Zatim se viski proširio po cijelom svijetu, počevši od SAD-a i Kanade.U posljednje vrijeme pojavile su se destilerije, naročito u Japanu a zatim i u ostatku zemalja svijeta.

Džin-Džin je alkoholno piće dobiveno aromatiziranjem poljoprivrednog etanola sa bobicama kleke kao glavnim sastojkom.Džin se proizvodi u Nizozemskoj, gdje je jedno od omiljenih pića. Obični džin je veoma suh alkohol. To je razlog što se rijetko konzumira u čistom obliku. Također se može koristiti kao sastojak nekih koktela.

                                    Tradicija proizvodnje jakih alkoholnih pića


Prvobitna proizvodnja alkoholnih pića počela je nedestilisanim pićima, vinima od groždža, voća,kobiljeg mlijeka i drugih. Malo stariji podaci ukazuju na korištenje destilacionih aparata koji su prvobitno upotrebljavani za destilaciju aromatičnih biljaka koji su prvobitno imenovani za destilaciju aromatičnih biljaka u cilju dobijanja parfema, mirisa i ulja za balzamovanje.Kod nas na našim prostorima,danas se najviše proizvodi rakija,kao alkoholni napitak dobiven proizvodnjom šljiva.Za vrijeme vladavine Turaka proizvodnja rakije nije prestajala, ali se zna da je Dušanov Zakonik svojim paragrafom zabranjivao upotrebu alkohola, ne navodeći o kojoj se vrsti alkoholnog pića radi, da li o pivu, vinu ili rakiji.Za vrijeme vladavine Turaka proizvodnja rakije nije prestajala,po tome što se vidi što je za svaki kazan za pečenje rakije potpisivano plaćanje takse u visini od 1389 do 1878 godine.

Kod nas je primarna proizvodnja rakije od voća većinom organizovana kod individualnih poljoprivrednih proizvođača na selu.Oni za destilaciju koriste stari domaći kazan,a najčešće se koristi lampek-alambik.Različiti nivo tehnološkog znanja i razni uslovi uticali su na formiranje širokog kvaliteta rakije. Različiti nivo tehnološkog znanja i razni uslovi utjecali su na formiranje veoma šarolikog kvaliteta rakije. Završna obrada i razlivanje rakije u boce se obavlja u većim društvenim podrumima. Oni jedino i ispunjavanje uslove za proizvodnju i promet rakije na malo. 

U cilju poboljšanja kvaliteta rakije,mora se poći istim putem kao i kod vina. Masovna proizvodnja sirovine i njezina industrijska prerada obavlja se u nekoliko faza,i to fermentacija,destilacija,njega starenja i finalizacija. Ovaj posao uspješno mogu obaviti veliki podrumi opremljeni savremenom opremom i stručnim kadrovima.

                                        Svjetsko tržište alkoholnih pića

U ovom odlomku saznati ćete više o ponudi i potražnji alkohola na svjetskom tržištu. Globalizirani segment industrije alkoholnih pića široko je koncentriran u rukama relativno malog broja tvrtki. Veliki utjecaj na industriju alkoholnih pića imala je globalizacija, koja je po ovom pitanju uvela nekoliko prednosti.Proizvodi postaju standardizirani na globalnoj razini, što može dovesti do povećanja ukupne kvalitete alkoholnih pića. Globalne distribucijske mreže mogu biti ekonmski učinkovitije, stvarajući mogućnosti za ekonomiju obujma u proizvodnji i marketingu.

Ponuda alkohola na svjetskom tržištu neprekidno raste. Predviđa se da će do 2025 godine svjestsko tržište alkohola. Rast svjetskog tržišta pokretača alkoholnih pića Alied Market Research navodi kao pokretača za porast rasploživog dohotka te porast potražnje potrošača za premium proizvodima. Premium proizvodima se smatraju oni proizvodi koji se ističu od ostalih proizvoda u istoj kategoriji odnosno premium proizvodi imaju odanu vrijednost u odnosu na to šta taj proizvod predstavlja, to jest šta se od proizvoda očekuje.

Potražnja za alkoholnim pićima globalne razine, najveća je u Evropi, te u Sjevernoj Americi. Potražnja za alkolholom se još uvijek razlikuje sa obzirom na spol osoba koje uživaju alkoholna pića. Muškarci u odnosu na žene više piju te shodno tome ima više muškaraca od žena koji pate od alkoholizma.Dakle, prema mnogobrojnim istraživanjima, navodi se da u svijetu ima 237 miliona muškaraca, a tek 46 miliona žena koje pate od alkoholizma. Ako se trend u ispijanju alkoholnih pića nastavi ovim tempom, konzumacija alkoholnih pića, će u svijetu porasti za sedamnaest posto u idućem desetljeću.

Predviđanja o potrošnji alkohola će porasti za pet godina od 2020 do 2025 godine, a ova predviđanja je radila Svjetska Zdravstvena Organizacija. Iz ovih predviđanja se vidi da će u nekim država potrošnja alkoholnih pića opasti, dok će u drugim državama porasti. Tako naprimjer u Bosni i Hercegovini, Kolumbiji, Hrvatskoj, Cipru će potrošnja alkoholnih pića opasti dok sa druge strane potrošnja alkoholnih pića će porasti u Brazilu, Burkini Faso, Kanadi, Čileu, Kini, Obali Bjelokosi i na Kubi. Međutim, u Afričkoj Republiki, Kostariki, Meksiku, Poljskoj i Češkoj potrošnja alkoholnih pića ostaje ista.

                                  

                              Ponašanje potrošača i profili potrošača alkoholnih pića

  Područje ponašanja potrošača danas je jedna veoma široka, kompleksna i zahtjevna tema. Svaki potrošač je jednistven što se iskazuje kroz njegovo ponašanje kroz proces kupnje i potrošnje. I pored ogromnog napretka u samom istraživanju potrošača u zadnjih nekoliko desetaka godina, mnogo stvari je ostalo neistraženo i nejasno.Sukladno tome u ovom mom poglavlju se govori o čimbenicima koji utiču na ponašanje potrošača alkoholnih pića te na kraju o samim profilima potrošača alkoholnih pića.

                          Čimbenici koji utiču na ponašanje potrošača alkoholnih pića

Na ponašanje potrošača alkoholnih pića utiče veliki broj čimbenika. Međutim, kako su ti čimbenici međusobno povezani, oni se mogu podijeliti u tri grupe a to su društveni čimbenici, osobni čimbenici te psihološki procesi.

Društveni čimbenici-Društvene čimbenike možemo podijeliti u pet grupa koje izravno utječu na odluku o kupovini proizvoda odnosno alkoholnih pića. To su kultura, društveni stalež, društvena grupa, obitelj i situacijski čimbenici.

Osobni čimbenici-U Osobne čimbenike ubrajamo individualne varijable kao što su motivi i motivacija, percepcija, stavovi, obilježja ličnosti, vrijednosti, stil života te znanje.

Psihološki procesi-U psihološke procese ulazi prerada informacija, učenje, promjena stavova i ponašanja te komunikacija u grupi te osobni utjecaji.

Savez klubova liječenih alkoholičara navodi da se alkohol pije u svim prilikama i to najčešće zbog smanjenja briga, tjeskoba ili uveseljavanja. Kao glavni čimbenik alkoholnih pića, navode se društveni čimbenici.Samim time, iskazuje se zabrinutost za mlade navodeći da mladi piju zbog poistovjećivanja sa vršnjacima.Međutim, spominju se i osobni čimbenici kao razlozi ispijanja alkoholnih pića. Kada se osjećaju manje vrijednima, kada se boje neuspjeha, mladi posežu za alkoholnim pićima jer se tada osjećaju hrabrima i važnima.

                            Profili potrošača alkoholnih pića

Potrošači alkoholnih pića mora imati jasnu predožbu o svojstvu alkoholnih pića koje kupuje i konzumira. Kod alkoholnog pića to je marka proizvoda, lijepa boja, izrazita aroma, stabilnost i koncentracija marke, bistroća, jačina i koncentracija alkohola. Korist alkoholnih pića znači da odgovora namjeni za koju je kupac alkoholnog pića i namijenio i to za uobičajenu priliku konzumiranja, za druženje i večer sa prijateljima, pa da se kod konzumacije alkoholnog pića stvara ugodan i emotivan osjećaj, i sigurnost u stabilnost alkoholnog pića i emecionalna kakvoća.

Što se tiče vrijednosti, marka proizvoda sugerira vrijednost proizvođača, dobru kakvoću i prestiž. Za korisnika marka na neki način određuje vrstu potrošača. Potrošnja alkoholnih pića među mlađom generacijom značajno se izmjenila usljed promijenjenog životnog stila te sve veće konzumacije alkoholnih pića i hrane na javnim mjestima. Potrošačima alkoholnih pića važna je kreativnost etikete i marke alkoholnog pića, dok jepotrošačima koktela važna kreativnost samog proizvoda, jaka boja i aromatičnost. Potrošačka kultura povezana je sa kulturom pojedinca i društvom u kojem se pojedinac kao potrošač kreće. Tako npr.mladi potrošači u skladu sa svojim urbanim i opuštenim stilom, često konzumiraju alkoholna pića na javnim mjestima, u barovima, restoranima, kafićima i slično.

Brojne industrije među kojima je i industrija alkoholnih pića, sve su više okrenute upoznavanju i razumijevanju generacijskih segmenata koja objašnjavaju različitim stilom života, specifičnim osobinama, kulturom u kojoj su odrasli, okruženja u kojima su se specijalizirali te specifičnih očekivanja i preferencija poput marke proizvoda, kvalitete, jačine alkoholnog pića i slično.

                                              ZAKLJUČAK

Alkoholna pića danas su neizostavni dio svakodnevnog života ljudi. Ljudi alkohol piju iz različitih razloga, neki radi potreba društva, neki radi opuštenije atmosfere, dok neki čak radi potrebe i radi želje. Danas se razni događaji na svjetskim razinama slave uz konzumaciju alkohola.Alkoholna pića imaju svoju dugu povijest što pokazuje i podatak da su ljudi 4000 godine prije nove ere konzumirali alkohol. Alkoholnim pićima smatraju se ona pića koja imaju od 3 posto do 80 posto etilnog alkohola. Postoji više podjela alkoholnih pića, a sa obzirom na udio etanola alkoholna pića dijele se na slaba, srednje jaka i jaka alkoholna pića. Postoji i podjela alkoholnih pića prema proizvodnom postupku pa se tako alkoholna pića dijele na pića sa primjenom i pića bez primjene destilacije. Naravno postoje i ona prirodno jaka, umjetno jaka kao i aromatska vina. Postoje i dva osnovna načina dobivanja alkoholnih pića a to su alkoholna fermentacija i destilacija. Potražnja na tržištu za alkoholnim pićima je sve veća, a sukladno tome povećava se i ponuda, a iz navedenog proizilazi i činjenica da rastu prihodi od prodaje alkoholnih pića. Kako se sve više povećava potražnja , tako se povećava i ponuda radnih mjesta u tvornicama proizvodnje alkohola. Posebno se spominju premium proizvodi, koji se mogu povezati sa epitetima kao što su unikatan, inovativan, originalan, a karakterizira ih izrada prema najboljoj recepturi. Ostaje na menadžerima da pronađu način na koji će definirati ciljnu skupinu potrošača i njhiove želje i potrebe, sa tim u vezi je potrebno napraviti segmentaciju tržišta. Tipičan potrošač prije konzumiranja alkoholnih pića prolazi kroz nekoliko faza, koje su poredane kronološki. Na ponašanje potrošača alkoholnih pića djeluje nizi činilaca, i to od osobnih, društvenih ali i psihološki procesa. Potrebno je definirati profile potrošača i na temelju tih profila definirati društveni status potrošača. Istraživanje je pokazalo da su vrijednosne odrednice alkoholnih pića usko povezane sa načinom provođenja slobodnog vremena.Način na koji se provodi slobodno vrijeme određuje koja vrsta alkohola se pije. Tom činjenicom potvrđuje se i prva hipoteza koja je navedena na početku rada. Na temelju istraživanja došlo se do zaključka da na činjenicu da li je neko redoviti potrošač alkoholnog pića utječu sociodemografske karaktersitike potrošača, kao i činjenica da stil i način života ne mogu poslužiti kao predikator varijabli za ocjenu spremnosti redovitih potrošača da plate višu cijenu alkoholnog pića. Iz navedenog potvrđuje se samo prva hipoteza, dok se druge dvije odbacuju. Sa Alkoholom ne treba pretjerivati u konzumaciji, treba ga konzumirati u umjerenim količinama,pretjerano uzimanje alkohola može dovesti do kobnih posljedica po život,  dokaz tome je veliki broj smrtnih slučajeva od alkoholizma, o čemu ću posebno pisati u mom sljedećem blogu koji nam dosta govori o štetnosti konzumiranja ovog napitka.

Comments

Popular posts from this blog

ULOGA AMBALAŽE HRANE KOD POTROŠAČA

PRAVNI ZNAČAJ ŽIGA, PEČATA I ŠTAMBILJA U KONTEKSTU PRAVA INTELEKTUALNOG VLASNIŠTVA

Instrumenti politike zaštite potrošača i trgovaca na tržištu kao cilj slobodnog tržišnog natjecanja