Black Friday i Cyber Monday,zašto su ta dva datuma značajna za potrošače,da li je to marketinški trik ili idealna prilika za uštedu

                                                         

                                                                       

                                                                         Mnogi od nas u Bosni čuli su za nazive Black Friday i Cyber Monday,pitamo se zašto su ta dva datuma tako značajna za potrošače,šta zapravo predstavljaju ta dva datuma i šta znače potrošačima,da li to samo predstavlja marketinški trik ili je to ipak idealna prilika za uštedu,sa obzirom da postoje razne kontroverze o ovim danima.Naime Black Friday ili Crni Petak na našem jeziku jeste riječ koja je dospjela iz Američkih podneblja i označava zadnji petak u Novembru kada su sve cijene u Shopinzima i Supermarketima na akciju odnosno popustima,i potrošači to iskorištavaju da jure u kupovinu upravo zbog jeftinijih cijena artikala da bi uštedjeli što više novca i na taj način izbjegli nepotrebno trošenje.To potrošačima predstavlja idealnu priliku za uštedu sa jedne strane dok sa druge strane neki misle da je ta prilika za uštedu samo marketinški trik,navlakuša da neke firme svoje proizvode izlažu po jeftinijim cijenama samo da bi bile prihtaljivije za kupce.Uz moralne razloge ovaj je oblik marketinga i opasan jer potrošači trebaju dobro da paze koji proizvod kupuju,da li je tom proizvodu istekao rok trajanja,da li je podložan za upotrebu i da li treba čuvati od oneščišćenja jer mnogi popusti mogu biti samo varka,a ustvari taj proizvod može biti kvaran,dotrajao,pun vlage pa je iz tih razloga upravo i stavljen na akciju i prodaje se što bi naš narod rekao kao polovan proizvod.Pored Black Fridaya imamo i Cyber Monday na našem jeziku prevedeno kao Sajber Ponedljejak koji također predstavlja online kupovinu i popuste ali samo putem interneta,i taj dan kupci putem interneta kupuju proizvode po jeftinijim cijenama.Znači Cyber Monday je sličan Black Fridayu samo što za razliku od njega on predstavlja internet online kupovinu.Također,i tu treba biti oprezan i paziti da nije marketiniški trik u pitanju jer mnogi znamo šta se preko interneta danas dešava i da li je kakva internet prevara u pitanju da bi kupci lakše prihvatili proizvod koji kupuju a ustvari možda i nije proizvodom koji oni predstavljaju,jer danas se preko interneta rade razne prevare,laži i manipulacije pa čak i kriminal a da mnogi toga nisu ni svjesni ali to ipak nije tema ove naše današnje priče.Dakle da se vratimo na Black Friday i Cyber Monday.Ova dva dana su posebno značajna u Sjedinjenim Američkim državama gdje je to atrakcija u mjesecu Novembru.ali također označavaju se u Hrvatskoj a i kod nas u Bosni i veoma su značajni za naše domaće potrošače.Međutim mnogi se pitaju kako je došlo do naziva tih dana,kako su ti dani zapravo dobili ime i zašto oni kao predstavljaju najveći prodajni događaj u godini.

                                   Kako je Crni Petak dobio ime

Pitate se kako je Crni Petak dobio ime.Vjerovatno niste jedini.Naime prema brojnim istraživanjima kako sam mogao saznati guglanjem i putem društvenih mreža Crni petak svake godine slijedi odmah nakon dana zahvalnosti u SAD koji se obilježava 26 Novembra  svake godine.Ali kakve veze imaju dva datuma i zašto su povezana.Svake godine poznati rasprodajni vikend koji slijedi nakon Dana Zahvalnosti i počinje 26 Novembra svake godine vidi značajan broj kupaca koji se zapute u prodavnice i online brendove u pokušaju da pronađu najbolje ponude.Očekuje se da će prodavci uključujući Amazon,Currys,John Lewis i Agros,ponovo pokrenuti niz ponuda sa dodatnim popustima do Cyber Ponedeljka.Ipak mnogi ljudi nisu svjesni historije ovog fenomena i nemaju pojma o korištenju imena prije nego što je postalo povezano sa ludilom za kupovinom prije Božića.Od haosa nakon fudbalskih utakmica u Filadelfiji do ljudi koji su skovali naziv maloprodajnog događaja evo priče iza Crnog Petka.

                             Kako je počeo Crni Petak

Izraz Crni Petak je zapravo ispočetka bio prvo povezan sa finansijskom krizom a onda sa kupovinom.Dva financijska radnika sa Wall Streta,Jim Fisk i Jay Gold,zajedno su kupili značajnu količinu Američkog zlata u nadi dasće ukupna cijena skočiti i zauzvrat biti u mogućnosti da ga prodaju za ogroman profit.U petak 24 septembra 1869 godine u onome što je postalo poznato kao Crni Petak Američko tržište zlata je propalo a Fisk i Goldove akcije su dovele do bankrota barona sa Wall Streta.U krahu na Wall Stretu 1929 godine,kada je njurorška berza izgubila 6,3 posto vrijednosti u jednom danu,a zatim 12,8 posto i 11,8 posto narednih dana,ti dani postali su pznati kao Crni Petak,Crni Ponedeljejak i Crni Utorak.Tek u kasnijim godinama period nakon dana zahvalnosti postao je povezan sa tim imenom.

                         Historija iza Crnog Petka

Pa zašto odabrati frazu koja je prethodno bila povezana sa padovima berze da se opiše dan užurbane kupovine i to zbog jetfinijih cijena.Smatra se da je to zbog toga što su trgovine u SAD  ručno bilježile svoje računovodstvene podatke,zabilježile profit crnom,a gubitke crvenom bojom.Mnoge prodavnice su bile u minusu tokom cijele godine,ali su poslije otišle u crno,dan nakon Dana zahvalnosti kada su kupci kupili značajnu količinu snižene robe.Netačna narodna tvrdnja sugerira na to da su vlasnici južnjačkih plantaža mogli kupiti robove po sniženoj cijeni nakon Dana Zahvalnosti 1800 ih godina.Međutim,malo je vjeravatno da taj izraz potječe iz tog perioda jer su se tvrdnje pojavile mnogo godina nakon što je ukinuta trgovina robljem.

                    Ko je smislio naziv Crni Petak

Ako je fraza Crni Petak bila u upotrebi među trgovcima tek 1950 ih godina prošlog vijeka se počela širiti u upotrebi.Čini se da su policajci u Filadelfiji bili prvi koji su taj naziv osvojili.Velike gomile turista i kupaca dolazile su u grad nakon Dana Zahvalnosti za fudbalsku utakmicu vojske i mornarice,stvarajući haos,saobraćajne gužve i prilike za krađu.Crni Petak je kasnije postao poznat u štampi nakon što je 1996 godine objavljen u časopisu The American Philastelist.Do kasnih 1980 ih godina termin je bio opšte poznat širom nacije,a trgovci su ga ubrzo povezali sa svojim rasprodajama nakon Dana Zahvalnosti.Danas je Crni Petak u SAD najveći događaj u godini,kada su mnoge trgovine snizile niz cijena proizvoda da bi povećale profit i službeno započele prazničnu sezonu.

                   Fenomen prodaje u SAD

Rasprodaje u Novembru bile su  popularne u SAD mnogo prije nego što je termin Crni Petak uhvatio široku javnost.Kupovina nakon Dana zahvalnosti postala je i proširenija 1970 i 1980 ih godina sa radnjama koje su privlačlile ogromne gužve.Danas milioni Amerikanaca posjećuju trgovine i potražuju web stranice kako bi pronašli najbolje ponude,trgovci na malo često nastavljaju prodaju tokom vikenda,zaključno sa ponudama samo u mreži Cyber Ponedjeljak.Prema izvještaju Adobe Analitsca,američki potrošači potrošili su 9,3 milijarde dolara na mreži na Crni Petak 2020 godine,a igrice Hot Wheels,Super Mario 3 de All Stars i Animall Crossing rangirani su kao tri najprodavanija proizvoda.

                  Crni Petak danas se obilježava širom svijeta

Uz Veliku Britaniju i SAD,koncept prodaje Crnog Petka pojavio se u drugim zemljama širom svijeta uključujući Brazil,Indiju,Francusku,Norvešku,Rumuniju i Njemačku.U Meksiku svoju verziju Crnog Petka nazivaju El Buen Fin što bi značilo dobar kraj dok su u Ujedinjenim Arapskim Emiratima trgovine snizile cijene na ono što zovu Bijeli Petak.U Kini 11 Novembra slave svoj praznik kupovine tzv dan samaca.Prvobitno proslava Valentinova postala je za samce 1990 ih godina največa 24 četverosatna kupovina na svijetu nakon što je Alibaba uočio komercijalnu priliku i pokrenuo Double 11 poslove.

               Da li je Crni Novembar novi Crni Petak

Crni Petak je postao veoma važan za trgovce na malo jer se nadaju da će ponuditi popuste koji će povećati njihov profit.Međutim,povećanje potražnje potrošača i konkurencija između trgovaca doveli su do ogromnog broja posjetitelja internetskih maloprodajnih stranica i haosa u trgovinama na velikim ulicama.Kako bi pomogli u poboljšaju procesa prodaje i online isporuka,suočili su se konkurencijom i zadovoljili potrebe kupaca,trgovci sada biraju da prodaju svoju prodaju kroz duži period umjesto tradicionalnih 24 sata.Posljednjih godina,brojne promocije i ponudesu započele u danima prije Crnog Petka,potez koji je nazvan kao crni petodnevni.Za neke online prodavce se čak zna da započinju prodaju početkom Novembra,nastavljajući tokom vikenda Crnog Petka i zaključno sa Sajber Ponedjeljkom.Maloprodavci su nastavili i ovaj trend u 2022 godini jer je online prodaja bila jaka u danima koji su prethodili Crnom Petku prošle godine.

                      Šta je Sajber Ponedjeljak 

Dakle pored Crnog Petka imamo i Sajber Ponedljejak.Naime Sajber Ponedjeljak Eng.Cyber Monday je naziv Ponedjeljka nakon dana zahvalnosti na kojim se cijene prodaje u elektroničkim trgovinama drastično smanjuju uključujući iznadprosječnu potrošnju.


Naziv Cyber Monday su osmislili poduzetnici Ellen Davis i Scott Silverman 2005 godine dok su radili za Shop.org.Cyber Ponedjeljak odgovara izrazu Crni Petak,koji označava velike popuste u trgovačkim centrima i maloprodajnim lancima,također u danima nakon Dana Zahvalnosti.Cyber Ponedjeljak se zahvaljujući globalizaciji i konzumerizmu proširio izvan granica SAD i postao velika svjetska pojava.Većina elektroničkih trgovina u zadnjoj sedmici Novembra bilježi rast prodaje i za 150 do 180 posto.Na Cyber Ponedjeljak u SAD ostvarena je zarada od 2,98 milijardi američkih dolara.Internetska trgovina E Bay osmislila je sličan dan,koji pada na drugi Ponedjeljak u Decembru i prozvala ga Zeleni Ponedljejak.U nekim državama poput Novog Zelanda,Cyber Ponedjeljak označava posljednju radnu sedmicu u mjesecu Novembru tokom koje elektroničke trgovine daju popuste.Cyber Ponedljejak nije postojao tako dugo kao Crni Petak ali razvoj tehnologije i online kupovine naveli su trgovce da stvore Cyber Ponedjeljak.Taj dan zapravo označava dan rasprodaje nakon Dana Zahvalnosti i Crnog Petka uz ekskluzivne ponude i popuste samo uz internet.Ellen Davis prvi put je upotrijebila to ime 2005 godine kada je primijetila povećanje online prodaje u Ponedeljak nakon Dana Zahvalnosti.Ustvari,Adobe Analytisc je otkrio da je više online kupovina obavljeno na Cybep Ponedjeljak u SAD prošle godine nego na sam Crni Petak pri čemu su potrošači potrošili 10,84 milijardi dolara.

                        Postoje li prevare vezane za Cyber Ponedjeljak

Međutim postavlja se pitanje da li je zapravo Cyber Ponedeljak običan marketing tj.marketinški trik i postoje li prevare vezane za taj datum.Dakle,što se toga tiče kupci odnosno potrošači su upozoreni da se čuvaju internetskih povoljnih ponuda.Idealan primjer za to je da je skoro 30.000 nesuđenih kupaca prevareno od zajedničkih 15,4 miliona funti prošle godine,prema podacima koje je objavio Američki Action Fraud.Ukupno 28,049 potrošača prijavilo je nadležnom organu da su prevareni u periodu od Novembra 2020 godine do Januara 2021 godine.To predstavlja povećanje od skoro dvije trećine posto u odnosu na isti period prošle godine.Kako se žrtve često osjećaju previše posramljeno ili uznemireno da bi priznale da su pravarene,ova brojka vjerovatno predstavlja djelić broja ljudi koji su prevareni.Sa obzirom na ove okolnosti Action Fraude upozorava sve potrošače da budu oprezni prilikom kupovine preko interneta,sa tim u vezi potrošači trebaju dobro razmisliti hoće li stvari kupovati na Crni Petak ili Cyber Ponedjeljak.

                 Razlike između Crnog Petka i Cyber Ponedljejka 

Svake godine Crni Petak označava se kao dan na koji se globalno napravi najviše kupovina.Svi sa nestrpljenjem očekuju taj datum kako bi kupili ono što žele kroz cijelu godinu.Potekao iz Amerike,ovaj datum se proširio na ostatak cijelog svijeta..U 2022 Crni Petak se obilježava 25 Novembra.Dakle datum Crnog Petka u 2022 godini jeste 25 Novembar 2022.Kao što je ranije spomenuto Crni Petak pada u Petak nakon Dana Zahvalnosti.Na ovaj datum mnogi se proizvodi stavljaju na popust,pa će potrošači moći kupiti po akcijskim cijenama gotovo sve od mode pa do namještaja.Također,Crni Petak je U Americi posebno značajan za kupovinu božićnih poklona,kako bi potrošači prošli što jeftinije,a razveselili što veći broj dragih osoba.Na Crni Petak mnoge trgovine imaju popuste cijelu sedmicu u kojoj je Crni Petak.Mnogi će se od vas zapitati koliko je Crnih Petaka sa obzirom da se svaki petak od mjeseca Oktobra do kraja Decembra viđaju natpisi Crni Petak.Međutim,Crni Petak jeste samo jedan dan u godini.Kao i sve drugo Crni Petak je sklon manipulacijama sa cijenama,pa sa tim u vezi neki trgovci prije akcije podignu cijene,a zatim naprave fiktivni popust.Zbog toga bi svim potrošačima bilo dobro da prije kupovine barem dva mjeseca unaprijed zapišu okvirne cijene onoga što zaista žele kupiti na Crni Petak kako bi znali kupuju li stvari na popustu.Crni Petak novost je u Evropi,ali tolikom brzinom širi svoju popularnost ali tolikom brzinom širi svoju popularnost da danas gotovo svi znaju za njega.U Njemačkoj su se prvi put počeli oglašati popusti povodom Crnog Petka u 2006 godini a nakon 15 godina prema anketama više od 90 posto Njemačkih stanovnika zna šta je Crni Petak i na šta se odnosi.Na Crni Petak mogu se očekivati svi proizvodi na popustu,ali najveći popust se očekuje na modu,kućanske aparate i elektroniku.Posebno se ističe povećanje prodaje nekih proizvoda na Crni Petak,poput televizora,mobitela i igraćih konzula. Popusti koji se mogu očekivati na Crni Petak uglavnom se kreću između 20 i 70 posto.Uglavnom se pravi razlika između Crnog Petka i Cyber Ponedjeljka koji je prvi ponedjeljak nakon Crnog Petka.Prvobitna namjena Crnog Petka je bila online alternativa za Crni Petak,dok se još uvijek najviše proizvoda kupovalo fizički u trgovinama.Međutim u realnosti su se Crni Petak i Cyber Ponedjeljak izjednačili,te zapravo ponajčešći popusti su isti i Petak i Ponedljejak.Ako kupite neki online proizvod na Crni Petak, avidite još veći popust na Cyber Ponedjeljak možete  kontaktirati trgovca da vam napravi povrat sredstava na račun,odnosno razlike u cijeni.Možete otkazati narudžbu ili ukoliko nije moguće vratiti neotpakiran proizvod na Crni Petak,a kupiti novi na Cyber Ponedljejak.U ovom slučaju trebate uzeti u obzir eventualne troškove dostave.Isplatili se kupovati na nekoj akciji prije Crnog Petka ili čekati Crni Petak najviše će ovisiti o vašim očekivanjima.Iako bi največi popust ili rasprodaja trebali biti na Crni Petak,to nije pravilo kod svih trgovina.Zbog toga čekanje Crnog Petka uključuje i rizik da će taj dan popust biti manji nego ranije.

Comments

Popular posts from this blog

Mladi potrošači i njihova potrošnja sa aspekta kulture življenja

Alkoholizam kao problem današnjeg društva-smrtnosne posljedice alkohola za potrošače

Riješavanje sporova između trgovaca i potrošača, koji su osnovne 4 metode za njihovo riješavanje